Pentru orașele și municipiile din România, noile programe de finanțare regională alocă bugete considerabile pentru investiții destinate revitalizării și regenerării urbane. Cu abordări ușor diferite la nivelul tipurilor de investiții eligibile în cadrul fiecărei Regiuni de dezvoltare, programele urmăresc în principiu creșterea accesului populației la spații publice atractive și de calitate, redarea acestora către cetățeni, precum și sprijinirea acțiunilor pentru transformarea și reinventarea spațiilor publice din zone istorice, zone centrale sau din cartierele de blocuri de locuințe colective.

În corelare cu prevederile Noii Carte de la Leipzig, proiectele de revitalizare și regenerare urbană trebuie să propună realizarea de spații publice de înaltă calitate, deschise și sigure, care să funcționeze ca locuri urbane vibrante, permițând oamenilor să interacționeze, să împărtășească și să se integreze în societate. În acest sens este necesară o planificare coerentă și o proiectarea urbană strategică, pentru a facilita orașe compacte, mixte din punct de vedere social și economic, cu infrastructuri bine dezvoltate, cu un mediu sănătos și cu oportunități de identificare care să contribuie la bunăstarea tuturor.

Transformarea și reinventarea urbană trebuie tratate ca un proces complex, bazat pe integrarea dimensiunilor sociale, ecologice și economice ale dezvoltării durabile. Nu în ultimul rând, propunerile de intervenții, atât la nivel integrat, dar și cele punctuale, se subscriu obiectivului de a realiza un spațiu public de calitate, așa cum este el definit: Spațiu cu utilizări și activități multiple, spațiu confortabil și de imagine (branding local), un spațiu accesibil și cu conexiuni la nivelul rețelei urbane și nu în ultimul rând, un spațiu al socializării, al comunității, al integrării și incluziunii.

Pornind de la obiectivul de corelare cu principiile şi direcţiile Noului Bauhaus European (NBE), disfuncţionalităţile spaţiului propus pentru intervenţie vizează caracterul estetic al spaţiilor publice, capacitatea existentă de a răspunde provocărilor generate de schimbările climatice şi analiza funcţională a spaţiului public din perspectiva funcţiunilor socio-economice, educative şi de petrecere a timpului liber. Intervențiile pentru regenerare urbană, ce își propun să transforme și să reinventeze spațiul public, au ca scop principal reconectarea cu natura, restabilirea sentimentului de apartenență la comunitate și acordarea priorității celor mai vulnerabile locuri și persoane. De asemenea, este esențială garantarea durabilității acestor intervenții, punându-se accent pe ciclul de viață al proiectelor și pe promovarea economiei circulare.

Reabilitarea și revitalizarea integrată a spațiilor publice urbane din cartierele de locuințe colective se va realiza prin investiții în spații verzi - scuaruri, parcuri, în infrastructura de mobilitate - străzi de folosinţă locală care asigură accesul la locuinţe şi servicii curente sau ocazionale din zonele cu trafic foarte redus, parcări rezidențiale care conduc la eliberarea spațiului public ce poate fi utilizat de cetățeni, piste pentru biciclete, trotuare, alei pietonale, piețe publice, piațete etc., locuri de joacă pentru copii, mobilier urban, utilități publice și pentru creșterea sentimentului de securitate a spațiilor publice - camere de supraveghere video, facilități wi-fi și acces la soluții digitale. Prin aceste proiecte se urmărește reconfigurarea spațiului public pentru utilizare multiplă, cu accent pe redarea spațiului pentru cetățeni - mers pe jos, biciclete, spații de socializare în detrimentul spațiului utilizat pentru vehiculele personale.

În concluzie, cu diferențe de la o Regiune de Dezvoltare la alta, în funcție de specificul fiecărui Ghid de finanțare, în principiu, proiectele de investiție pentru revitalizare și regenerare urbană a zonei va trata în mod obligatoriu diferite aspecte ale acestui proces complex, fără limitarea la următoarele exemple de intervenții eligibile:


I. sporirea atractivității zonei, dincolo de lucrările de amenajare de infrastructură;

II. impactul asupra economiei locale, de exemplu prin crearea unui mediu favorabil dezvoltării micilor afaceri locale, diversificării funcțiunilor economice din zona de revitalizare/regenerare urbană etc.;

III. atragerea de forță de muncă specializată și calificată;

IV. atragerea populației tinere în zonele de regenerare urbană, fără a neglija populația vârstnică și persoanele vulnerabile;

V. soluționarea problemelor urbane prin crearea unui set de atracții sociale, locuri de petrecere a timpului liber sau alte spații urbane atractive, de exemplu prin orientarea către conceptul orașului de 15 minute;

VI. transformarea spațiului public existent utilizat neadecvat într-un spațiu urban de calitate, în detrimentul extinderii periferice urbane (urban sprawl);

VII. încurajarea colaborării și parteneriatelor între diferite sectoare și domenii: public, privat, ONG-uri, domeniul social, cultural, educație etc.;

VIII. punerea în valoarea a clădirilor cu valoare arhitecturală din zona de intervenție, prin intervenții la fațade, iluminat arhitectural;

IX. asigurarea conectivității zonei, pietonalizarea acesteia, precum și găsirea de soluții de mobilitate și accesibilitate sustenabile;

X. promovarea și favorizarea dezvoltării biodiversității din spațiile verzi realizate/ modernizate prin proiect.

 

Ploiești – reinventarea zonei centrale  

 

Proiectul de investiție pregătit de echipa FIP Consulting în anul 2023 pentru municipiul Ploiești presupune revitalizarea și reorganizarea spațiilor publice din zona centrală a municipiului, atât a zonelor verzi reprezentate de Parcul Nichita Stănescu, Parcul Central, Parcul I.G. Duca și parte din Parcul I.L. Caragiale, cât și străzile pietonale Kogălniceanu și Unirii și reconfigurarea străzilor de importanță locală Gheorghe Lazar și Erou Călin Cătălin.
Deși sunt zone cu puternic caracter pietonal, amenajate în urmă cu aproape 20 de ani, aceste zone și-au pierdut identitatea și atractivitatea, având un caracter monofuncțional, de spațiu de trecere către diferite puncte de interes ale orașului. Cu alte cuvinte, deși reprezintă zona centrală a municipiului, aceste spații nu reprezintă o destinație în sine pentru locuitorii municipiului.
Pentru identificarea soluției optime investiționale, echipa de consultanți, arhitecți, ingineri și urbaniști au structurat nu mai puțin de opt variante alternative. În final, cu acordul Comisiei Zonele de Cultură, a fost aprobată varianta investițională care reconstituie zona centrală prin valorificarea elementelor de identitate locală, în special conceptele arhitecturale care au stat la baza creării Parcului Socolescu (parc monument istoric). Conceptul de amenajare a zonelor pietonale și a parcurilor din centrul municipiului Ploiești pornește de la axialitatea traseelor pietonale și de la necesitatea potențării punctelor de intersecție dintre acestea ca spații de importanță majoră pentru comunitatea locală. Pentru fundamentarea elementelor geometrice și constructive au fost preluate elemente de identitate a locului, astfel: 

 

My image

 

Preluând aceste elemente vizuale, structurale și constructive în cadrul propunerii de reorganizare a parcurilor din zona centrală – Parcul Unirii, Parcul I.G. Duca și Parcul Nichita Stănescu, se propun următoarele tipuri de intervenție:

• Conturarea conceptului de „Coloană a infinitului” prin realizarea unui aliniament de arbuști, pornind din pietonalul Mihail Kogălniceanu și până în str. Gheorghe Lazăr;

• Conturarea repetitivă și suprapusă a trei pătrate peste suprafața parcului, descriind o suită de aliniamente florale; aliniamentele florale vor fi dispuse într-un mod taluzat, cu cota 0+00 la nivelul exterior al spațiului verde și cota 0+40cm la nivelul aleilor pietonale din centrul parcului, unde se vor amenaja zone de șezut, iluminate cu benzi LED;

• Conturarea circulației pietonale prin realizarea a două alei, într-o abordare similară celei propuse în parcul Socolescu; prin amenajarea acestor alei se vor configura cele șase alveole triunghiulare cu amenajare florală.

• Amenajarea spațiului central al parcului sub forma unei piațete, în mijlocul căreia va fi repoziționată statuia lui Nichita Stănescu; în jurul acestei piațete vor fi amplasate elemente de mobilier urban, care să acomodeze atât necesitatea de odihnă, relaxare, petrecere a timpului liber, cât și a activităților existente în prezent (cea de jocuri de societate). Piațeta va fi realizată la un nivel sub nivelul cotei trotuarelor/aleilor, „împrumutând” un element constructiv al Parcului Socolescu, care este coborât sub nivelul străzilor adiacente. Prin realizarea acestei diferențe de nivel se compune un spațiu intim, de reflexie și de desprindere de cotidian, dar în același timp se creează un spațiu public care poate avea rolul de amfiteatru pentru diferite evenimente publice. Treptele care coboară spre piațeta unde va fi amplasată statuia poetului Nichita Stănescu pot fi utilizate ca zonă de șezut.

• Pentru asigurarea continuității conceptuale a elementelor geometrice se va utiliza o stereotomie specifică a pavajelor, îmbinând dale din piatră naturală fiamată de diferite nuanțe și texturi.

 

My image

 

Proiectul de investiție pregătit pentru municipiul Ploiești va conține următoarele intervenții:


• Modernizarea și reconfigurarea spațiilor verzi, creșterea biodiversității și pregătirea zonelor verzi pentru a contribui la reducerea efectelor generate de schimbările climatice;
• Amplasarea de locuri de joacă în diferite puncte din zona centrală;
• Dotarea spațiilor cu elemente de mobilier urban;
• Modernizarea sistemelor de iluminat public eficient și a sistemului de supraveghere video;
• Configurarea și modernizarea aleilor din zonele de spațiu verde;
• Amenajarea și modernizarea fântânilor arteziene din zona centrală a orașului;
• Realizarea infrastructurii pentru deplasări cu bicicleta, sistem bike-sharing și parcări de biciclete;
• Modernizarea infrastructurii rutiere pe străzile de importanță locală și configurarea spațiilor de parcare auto;
• Extinderea și creșterea siguranței trotuarelor și spațiilor pentru deplasări pietonale în zona centrală;
• Îmbunătățirea spațiilor verzi prin plantarea de arbori maturi, arbuști și aliniamente florale.

 

Reşiţa – regenerarea cartierelor de blocuri

 

Proiectul de investiție pregătit de echipa FIP Consulting în perioada 2022-2023 pentru municipiul Reşiţa presupune revitalizarea și regenerarea integrată a cartierului cu cea mai mare densitate de locuire din întregul municipiu. Cartierul Govândari este cartierul tipic muncitoresc creat în perioada socialistă, cu blocuri de locuire stivuite, tip „dormitor”, care în ultimii 30 de ani a cunoscut o agravare a disfuncțiilor urbanistice și o scădere accentuată a calității locuirii. Printre principalele probleme la care proiectul de regenerare trebuie să răspundă sunt: lipsa unor puncte de interes pentru comunitatea locală, lipsa unor spații active pentru agregarea comunității locale, deteriorarea elementelor construite, în special a infrastructurii de acces, pietonală și rutieră, a rețelelor edilitare și de iluminat, acapararea unei bune părți din spațiul public de autoturisme și spații de parcare, lipsa locurilor de joacă pentru copii, lipsa siguranței în spațiul public, material dendrologic degradat și spații verzi reziduale, nevalorificate, degradarea elementelor de mobilier urban și în mod general, existența unui spațiu public neatractiv și cu o calitate a vieții redusă.

 

Prin proiectul de regenerare urbană se propun următoarele tipuri de intervenție:

Reducerea suprafețelor betonate ocupate în prezent de autoturisme parcate; pentru rezolvarea problemei necesarului de locuri de parcare de reședințe s-a optat pentru amenajarea de parcări etajate, într-un mod centralizat, eliberând astfel suprafața ocupată de mașini și redarea acesteia locuitorilor pentru petrecerea timpului liber, spații verzi sau locuri de joacă pentru copii.

 

My image

 

Amenajarea unui spațiu public construit care să găzduiască pe viitor diferite tipuri de activități ale comunității locale, un centru al comunității, amplasat în mijlocul comunității, în mijlocul cartierului de locuințe, pe locul unei foste platforme betonate care era ocupată permanent de autoturisme personale.
Propunerea de a adăuga o structură metalică care să adăpostească funcțiuni destinate petrecerii timpului liber este excelentă pentru a crea un spațiu dedicat recreării și divertismentului în aer liber. Această structură poate oferi un adăpost plăcut și protecție împotriva condițiilor meteo, permițând utilizatorilor să se bucure de activități recreative indiferent de vreme. Structura metalică care amintește de orașul industrial, valorificând elementele de identitate locală, poate fi concepută într-un mod versatil, astfel încât să poată găzdui o varietate de funcțiuni destinate petrecerii timpului liber. Aceasta va încuraja interacțiunea socială și va spori atractivitatea generală a zonei.

 

Proiectul de investiție pregătit pentru municipiul Reșița va conține următoarele intervenții:


• Construirea de parcări rezidențiale, etajate, cu caracter multifuncțional pentru suprafața superioară a construcțiilor (spații verzi, locuri de joacă, terenuri de sport);
• Modernizarea infrastructurii de acces – rutier, pietonal și velo, sub forma străzilor de tip „shared-space”;
• Pietonizarea anumitor accese rutiere și implementarea unui sistem de circulații auto în sens unic care să elimine traficul de tranzit din interiorul cartierului;
• Amenajarea, modernizarea și îmbunătățirea spațiilor verzi, atât a celor existente, cât și a celor noi create, susținerea biodiversității, plantarea de specii de arbori, arbuști și plante perene rezistente la provocările schimbărilor climatice;
• Sisteme de captare și filtrare a apei de ploaie și reutilizarea acesteia pentru sistemele locale de irigare adaptivă;
• Construirea de noi locuri de joacă pentru copii;
• Amenajarea de fântâni arteziene;
• Construirea centrului pentru activitățile comunității locale.

Ambele proiecte prevăd însă tipuri de intervenții mult mai sofisticate în ceea ce privește implementarea unor soluții durabile care să răspundă provocărilor generate de schimbările climatice. Preocuparea majoră a proiectelor de regenerare urbană, atât pentru zonele centrale ale municipiilor, cât și pentru cartierele de locuire este cea orientată către utilizarea în mod rațional a resurselor, pentru identificarea unui mod în care elementele constructive să fie cât mai putin invazive și pentru încurajarea modurilor de amenajare a spațiilor publice care să pună accent pe biodiversitate, durabilitate și refacerea circuitelor de bază ale fenomenelor naturale, în corelare cu activitățile cotidiene ale locuitorilor și cu permanenta căutare de locuri cât mai accesibile, incluzive, atractive și frumoase.

Liniile de finanțare nerambursabile prin Programele Regionale pentru proiectele de Regenerare și Reinventare a zonelor urbane sunt deja disponibile pentru anumite regiuni (Vest, Centru, Sud-Oltenia sau Nord-Vest) și urmează să fie lansate pentru restul Regiunilor. Valoarea finanțărilor nerambursabile variază în funcție de Programul fiecărei Regiuni de Dezvoltare, însă în general sunt stabilite sumele maxime de 4-5 milioane de euro pentru orașe, 5-10 milioane municipii și peste 10 milioane pentru municipiile reședință de județ.
FIP Consulting pune la dispoziția autorităților publice locale din mediul urban expertiza și resursele necesare pregătirii aplicațiilor de finanțare pentru proiectele de mobilitate durabilă și regenerare urbană din cadrul viitoarelor Programe Regionale, venind în sprijinul autorităților locale pentru scrierea cererilor de finanțare specifice măsurilor ce urmează a fi lansate, inclusiv completarea anexelor speciale, precum Politica de parcare, Studii de trafic, Studii de oportunitate pentru dezvoltarea și delegarea serviciilor de transport public, Studii de urbanism/Planuri integrate de reglementări urbanistice specifice proiectelor de regenerare urbană, încărcarea documentațiilor în aplicația MySMIS, asistență pe perioada evaluării proiectelor și asistența în etapa pre-contractuală.
Echipa multidisciplinară FIP Consulting include atât consultanți pentru finanțările nerambursabile cu experiență în pregătirea și gestionarea cererilor de finanțare pentru un portofoliu de proiecte pregătite și finanțate în ultimii 6 ani, cu o valoare de finanțare a acestora de peste 590.000.000 euro, cât și specialiști tehnici (ingineri, urbaniști, arhitecți) care pot corela și corecta informațiile cuprinse în documentațiile tehnice elaborate de diverse companii pentru primăriile de municipii și orașe cu cerințele Ghidurilor de finanțare, cerințele de eligibilitate, cerințele experților evaluatori, maximizând astfel atât șansele de obținere a finanțărilor nerambursabile, cât și procentul de finanțare posibilă în cadrul proiectelor de investiție. În cadrul perioadei de programare 2014-2020, FIP Consulting a oferit servicii de consultanță pentru cererile de finanțare pentru proiecte de mobilitate urbană pentru zeci de orașe, municipii și municipii reședință de județ, pentru care s-au finanțat aproximativ 60 de proiecte de investiție, rata de succes a acestor aplicații fiind de 100%.  
Pentru finanțarea investițiilor de revitalizare și regenerare urbană vă stăm la dispoziție în perioada următoare pentru a vă oferi serviciile de consultanță, inginerie, urbanism și asistență tehnică necesare. Pentru accesarea serviciilor noastre vă rugam să ne contactați sau să accesați catalogul electronic SICAP al companiei. 


Articolul a fost publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția XI, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici: https://www.ghidulprimariilor.ro/_revista-11/
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici: https://ghidulprimariilor.ro/ro/orders/revista