
Studiile de trafic sunt anexe obligatorii pentru cererile de finanţare nerambursabilă, mai ales pentru axele de mobilitate urbană durabilă sau pentru infrastructura rutieră judeţeană. Realizarea acestor studii într-o manieră cât mai realistă şi mai exactă oferă posibilitatea autorităţilor locale să cuantifice beneficiile reale ale investiţiilor propuse. Accesarea fondurilor este condiționată de îndeplinirea unor indicatori minimi privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și diminuarea numărului de deplasări zilnice efectuate cu autoturismul într-un anumit areal. Pentru a îndeplini aceste criterii, este imperativ ca studiile de trafic să fie realizate la standarde înalte de profesionalism și acuratețe.
Colectarea datelor de trafic reprezintă primul pas în realizarea unui studiu de specialitate. În trecut, această activitate se desfășura prin metode manuale, implicând operatori care efectuau numărători vizuale în puncte strategice de interes rutier. Totuși, această metodă prezenta multiple deficiențe, atât din perspectiva limitărilor umane privind acuratețea înregistrărilor, cât și din cauza focalizării exclusive asupra traficului auto, ignorând alte forme de mobilitate urbană.
Mobilitatea urbană este un fenomen complex și dinamic, ce integrează diverse moduri de transport, precum deplasarea pietonală, utilizarea transportului public sau a mijloacelor alternative, cum ar fi bicicletele. În marile aglomerări urbane, deplasarea cu autoturismul privat nu reprezintă întotdeauna modalitatea predominantă de transport, fiind adesea depășită de transportul public sau de mersul pe jos. Din acest motiv, studiile de trafic care se limitează la analiza fluxului rutier auto pot conduce la concluzii eronate și ineficiente în ceea ce privește planificarea infrastructurii urbane.
În perioada de programare 2014-2020, numeroase administrații locale au accesat fonduri nerambursabile pentru achiziția de autobuze electrice și hibride, dotate cu sisteme automate de numărare a pasagerilor. Aceste sisteme generează date esențiale privind gradul de ocupare a mijloacelor de transport public, fluxurile de călători, precum și eficiența traseelor. Complementar, în multe orașe au fost deja implementate sisteme de bike-sharing, care permit monitorizarea utilizării bicicletelor prin senzori ce colectează informații despre trasee, frecvența utilizării și fluxurile de bicicliști. Aceste date furnizează o perspectivă complexă asupra mobilității urbane, facilitând deciziile strategice în dezvoltarea infrastructurii dedicate acestui mod de transport.
Acest gen de informaţii şi seturi de date, odată prelucrate, pot genera o imagine mult mai complexă asupra mobilităţii urbane cotidiene, iar specialiştii FIP Consulting realizează studii de trafic utilizând aceste tipuri de date. Un exemplu de integrare a tehnologiilor în colectarea datelor de trafic este utilizarea datelor generate de sistemele de închiriere automată a bicicletelor. Fiecare bicicletă din flota de bike-sharing este echipată cu senzori care colectează date anonime referitoare la traseele parcurse de bicicliști. Aceste informații permit realizarea unor hărți de intensitate a drumurilor utilizate de bicicliști, oferind o imagine clară a rutelor cele mai frecventate. Aceste date pot fi folosite pentru a identifica zonele unde infrastructura pentru bicicliști este insuficientă, precum și pentru a îmbunătăți siguranța rutieră în zonele de trafic intens. În lipsa unor infrastructuri dedicate, datele obținute din aceste sisteme permit autorităților să planifice mai eficient rutele și să stabilească priorități în ceea ce privește amenajările pentru biciclete.
Foto: Figură reprezentând harta utilizării bicicletelor în Sibiu
Tot pentru nivelul de utilizare al bicicletei la nivel urban pot fi utilizați și senzori de numărare biciclete, echipamente automate care au fost instalate de municipalități în cadrul unor proiecte integrate de infrastructură urbană, cum ar fi Sibiul sau Odorheiul Secuiesc. Datele furnizate de echipamentele de numărare bicicliști sunt utile pentru înțegerea volumului de utilizatori ai acestui mod de deplasare în interiorul orașului, dar pe rutele unde aceste echipamente sunt instalate.
Foto: Figură reprezentând exemple de date generate de sistemul de monitorizare bicicliști în Sibiu
Un alt aspect important al modernizării infrastructurii din Sibiu este utilizarea tehnologiilor în flota de transport public. Autobuzele din oraș sunt dotate cu senzori care monitorizează numărul de pasageri care urcă și coboară în fiecare stație, iar aceste date sunt folosite pentru a calcula capacitatea autobuzului și pentru a identifica punctual zonele unde cererea depășește oferta. În acest fel se pot face ajustări rapide în programul transportului public, evitând aglomerațiile sau supraaglomerarea vehiculelor. De asemenea, sistemele de monitorizare permit identificarea punctuală a stațiilor care au nevoie de suplimentări, dar și a traseelor unde, în anumite intervale orare, există o cerere mult mai mare decât oferta disponibilă. Aceste statistici sunt esențiale pentru o planificare optimă a transportului public, asigurându-se astfel o mobilitate urbană mai fluidă și mai eficientă. Mai mult, aceste date centralizate oferă o imagine reală a nivelului de utilizare a transportului public din punctul de vedere al modului de deplasare cotidian al locuitorilor, evitând astfel marjele de eroare ale cercetărilor sociologice clasice.
Foto: senzor de numărare călători în mijloacele de transport din Sibiu
Un alt aspect semnificativ în ceea ce privește tehnologiile de monitorizare a traficului în Sibiu este utilizarea sistemelor de supraveghere video. Acestea permit înregistrarea numerelor de înmatriculare ale vehiculelor la intrările și ieșirile din oraș, precum și momentul în care acestea circulă. Datele astfel colectate sunt extrem de valoroase, oferind posibilitatea de a construi o matrice avansată de origine-destinație a vehiculelor. Aceasta permite autorităților să analizeze fluxurile de trafic, identificând zonele cu congestionare și optimizând infrastructura rutieră pentru a reduce timpii de așteptare și aglomerația. De asemenea, aceste sisteme sunt utile pentru a analiza orele de vârf, perioadele de evacuare și umplere ale orașului, ceea ce ajută la luarea unor decizii mai informate privind gestionarea traficului de penetrație.
Pentru monitorizarea fluxurilor de trafic auto, echipa FIP Consulting utilizează senzori radar non-intrusivi (precum SDTR 4+), amplasați în secțiuni strategice ale drumurilor. Acești senzori permit măsurarea numărului de vehicule într-o perioadă de 24 de ore, dar și analiza oscilațiilor de viteză și a categoriilor de vehicule (biciclete, motociclete, autoturisme, vehicule de tonaj mic, mediu sau mare). Având avantajul de a fi non-intrusivi, acești senzori pot monitoriza continuu traficul pe durate mari de timp, oferind date precise și utile.
În ceea ce privește fluxurile pietonale, acestea sunt mult mai dinamice și necesită tehnologii avansate de monitorizare. De aceea, în astfel de situații folosim camere video performante cu rază mare de acoperire, amplasate la înălțime, care pot observa nu doar vehiculele, ci și traseele pietonilor.
Foto: Imagine de prezentare a sistemului de monitorizare fluxuri de pietoni
Aceste camere sunt capabile să urmărească rutele predilecte ale pietonilor într-o intersecție, piață sau parc, generând un „heat map” ce ajută la înțelegerea comportamentului pietonal. Astfel, se pot identifica zonele cu trafic pietonal intens, dar și momentele din zi în care există un flux mai mare de persoane.
FIP Consulting reușeste să integreze datele existente la nivelul autorității locale din tehnologiile și echipamentele instalate de acestea în cadrul proiectelor deja implementate în perioadele anterioare de finanțare, realizând studii de trafic și de circulație mult mai exacte, cu analiza foarte pertinentă asupra valorilor indicatorilor urmăriți în proiectele de finanțare și care ajută autoritățile locale să poată lua decizii de dezvoltare și investiție într-o deplină cunoștință de cauză.
FIP Consulting este o companie de servicii integrate pentru autoritățile publice locale cu proiecte în domeniul mobilității durabile și a regenerării urbane, oferind servicii integrate de proiectare arhitecturală și inginerie, proiectare instalații, consultanţă financiară, arhitectură-urbanism, management de proiect, inginerie de trafic și consultanță pentru dezvoltarea sistemelor de transport public local, cu un portofoliu de proiecte pregătite în ultimii 6 ani, cu o valoare de finanțare a acestora de peste 700.000.000 euro. Beneficiind de expertiza acumulată în acești ani, în momentul de față consiliem și prestăm diferite tipuri de servicii integrate pentru zeci de municipalități din România, inclusiv realizarea de studii de trafic.
Articol publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția XIV, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici:
https://www.ghidulprimariilor.ro/_revista-14/
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici:
https://ghidulprimariilor.ro/ro/orders/revista