
FIP Consulting, liderul în domeniul pregătirii şi finanţării proiectelor de mobilitate urbană durabilă şi regenerare urbană din România, identifică şi prezintă oportunităţile de finanţare disponibile în viitoarele Programe Regionale.
Mobilitatea durabilă și regenerarea urbană sunt două dintre domeniile de intervenție care vor beneficia de cele mai mari alocări din viitoarele Programe Regionale, reprezentând în același timp domeniile cele mai interesante pentru municipii și orașe în vederea rezolvării celor mai importante disfuncționalități existente în mediul urban: infrastructura de transport, infrastructura de importanță locală din cartierele de locuire și din zonele de interes (centre istorice, gări, autogări, etc.), pregătirea zonelor de locuire pentru a deveni mai rezistente în fața efectelor schimbărilor climatice, toate acestea având dezideratul final de a îmbunătăți calitatea vieții în mediul urban.
Prin axa de finanțare pentru mobilitate urbană durabilă se urmărește continuarea eforturilor de modernizare a serviciilor și a infrastructurii de transport public la nivelul orașelor și a zonelor metropolitane , prin investiții în modernizarea parcului de mijloace de transport în comun – autobuze electrice, troleibuze sau tramvaie, inclusiv facilitățile conexe, precum stații de îmbarcare, terminale intermodale, parcări de tip park&ride, autobaze și depouri, și nu în ultimul rând, facilități ITS pentru călători – informare-călători, sisteme e-Ticketing, sisteme Mobility As A Service (MaaS). În completarea sistemelor de transport public se vor finanța proiecte de dezvoltare a infrastructurii pentru mobilitate nepoluantă alternativă, reprezentând infrastructura pietonală și infrastructura pentru deplasarea cu bicicleta: piste de biciclete, pasaje pietonale și velo, parcări de biciclete, implementarea sau extinderea sistemelor de închiriere biciclete, mobilier urban specific și îmbunătățirea aliniamentelor de spațiu verde, prin plantarea de vegetație și arbori care să combată atât emisiile GES, cât și insulele de căldură care pot apărea în orașele noastre. În mod complementar, în anumite Regiuni, se vor putea finanța inclusiv intervenții care să vizeze investiții în modernizarea arterelor și străzilor, sub forma coridoarelor integrate de mobilitate durabilă, care presupun, pe lângă realizarea pistelor de biciclete, trotuare și benzi dedicate pentru mijloacele de transport, realizarea/modernizarea suprafețelor carosabile destinate deplasărilor cu autoturismul sau modernizări/construcții de poduri și pasaje rutiere. Este foarte important de verificat și de justificat eligibilitatea unor astfel de investiții, pornind de la Ghidurile oficiale lansate de Agențiile de Dezvoltare specifice fiecărei regiuni, deoarece eligibilitatea intervențiilor asupra zonelor rutiere poate varia de la 40% din valoarea unui proiect, până la situația în care intervenția asupra carosabilului nu este deloc eligibilă.
În funcție de fiecare regiune în parte, în cadrul apelului de proiecte privind mobilitatea urbană există câteva condiții particulare cum ar fi:
Nord Vest - cheltuielile pentru reabilitarea infrastructurii rutiere și construcția/modernizarea de pasaje/poduri pot fi eligibile în procent de maximum 40% din suma cheltuielilor eligibile;
Centru – acolo unde sistemul rutier de 2 benzi nu permite înființarea unei benzi dedicate pentru autobuz, dar se realizează/modernizează benzi dedicate pentru bicicliști și/sau trotuare pentru pietoni, activitatea de reabilitare a părții carosabile pe care circulă/vor circula mijloace de transport în comun electrice va fi considerată activitate eligibilă iar cheltuiala va fi decontată în limita a 20% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului integrat;
Vest - valoarea eligibilă pentru măsurile conexe (refacerea structurilor rutiere în zonele de racord la infrastructura existentă, a elementelor propuse prin proiect: linie de tramvai, rețea troleibuz, infrastructură pentru combustibil alternativi, piste pentru cicliști etc., iluminat public, rețele de utilități, inclusiv relocări ale acestora) este maxim 15% din valoarea totală eligibilă a proiectului, însă intervențiile în benzi auto sunt total neeligibile.
Regenerarea urbană și revitalizarea spațiilor publice își propune să transforme zone urbane degradate, neatractive și disfuncționale în zone active, atractive, cu comunități locale implicate și prezente, care să redescopere estetica și funcționalitatea spațiilor din jurul locuințelor sau din zonele centrale ale orașelor, zonele piețelor agroalimentare sau adiacente gărilor, autogărilor, falezelor de râuri, etc.
Aceste proiecte investiționale trebuie să se subscrie viziunii Noului Bauhaus European, însemnând îmbinarea acțiunilor cu scop estetic, funcțional, dar și socio-economic. Nu în ultimul rând, infrastructura amenajată în zonele de intervenție trebuie să răspundă în mod activ și eficient provocărilor generate de schimbările climatice, în special cele privind protejarea împotriva insulelor de căldură, secetă, ploi torențiale și violente, inundații în zonele urbane și altele.
Proiectele de regenerare și revitalizare a spațiilor urbane vor urmări îmbunătățirea infrastructurii rutiere și pietonale de importanță locală (străzi, accese interioare în cartiere, alei rutiere, trotuare, alei pietonale) și transformarea acestora în spații cu circulație auto redusă (exemplu “shared-space”), restructurarea parcărilor de reședință sub forma dalelor betonate din spatele blocurilor și reconfigurarea acestora, inclusiv sub forma unor parcări de reședință etajate (activitate eligibilă doar pentru anumite regiuni de dezvoltare), creșterea și îmbunătățirea calității suprafețelor de spațiu verde, plantări de arbori, arbuști și plante perene, amenajarea de locuri de joacă pentru copii, amenajarea de spații publice de interes local, care vor avea rolul dezvoltării policentrice a localităților, dotarea spațiilor publice cu mobilier urban și elemente de logistică specifice, precum parcările de biciclete și implementarea sistemelor de iluminat cu telegestiune, wi-fi, supraveghere video sau orice alte intervenții și tehnologii specifice de tip “smart-city” care pot contribui la îmbunătățirea calității spațiului public modernizat.
FIP Consulting pune la dispoziția autorităților publice locale din mediul urban expertiza și resursele necesare pregătirii aplicațiilor de finanțare pentru proiectele de mobilitate durabilă și regenerare urbană din cadrul viitoarelor Programe Regionale, venind în sprijinul autorităților locale pentru scrierea cererilor de finanțare specifice măsurilor ce urmează a fi lansate, inclusiv completarea anexelor speciale, precum Studii de trafic, Studii de oportunitate pentru dezvoltarea și delegarea serviciilor de transport public, Studii de urbanism/Planuri integrate de reglementări urbanistice specifice proiectelor de regenerare urbană, încărcarea documentațiilor în aplicația MySMIS, asistență pe perioada evaluării proiectelor și asistență în etapa pre-contractuală.
Echipa multidisciplinară FIP Consulting include atât consultanți pentru finanțările nerambursabile cu experiență în pregătirea și gestionarea cererilor de finanțare pentru un
portofoliu de proiecte pregătite și finanțate în ultimii 5 ani, cu o valoare de finanțare a acestora de peste 590.000.000 euro, cât și specialiști tehnici (ingineri, urbaniști, arhitecți) care pot corela și corecta informațiile cuprinse în documentațiile tehnice elaborate de diverse companii pentru primăriile de municipii și orașe cu cerințele Ghidurilor de finanțare, cerințele de eligibilitate, cerințele experților evaluatori, maximizând astfel atât șansele de obținere a finanțărilor nerambursabile, cât și procentul de finanțare posibilă în cadrul proiectelor de investiție. În cadrul perioadei de programare 2014-2020, FIP Consulting a oferit servicii de consultanță pentru cererile de finanțare pentru proiecte de mobilitate urbană pentru zeci de orașe, municipii și municipii resedință de județ, pentru care s-au finanțat aproximativ 60 de proiecte de investiție, rata de succes a acestor aplicații fiind de 100%.
Pentru finanțarea investițiilor de mobilitate durabilă și regenerare urbană vă stăm la dispoziție în perioada următoare pentru a vă oferi serviciile de consultanță și asistență tehnică necesare. Pentru accesarea serviciilor noastre vă rugăm să ne contactați sau să accesați catalogul electronic SICAP al companiei.
Materialul a fost publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Numărul IX, Ediție Specială, Iulie 2023, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale:
https://shorturl.at/fGNO1
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici:
https://bit.ly/3ArVIdQ