FIP Consulting, compania cu cea mai mare experiență în pregătirea și finanțarea proiectelor de mobilitate urbană durabilă și regenerare urbană din România, inventariază oportunităţile viabile pentru finanţarea celor mai necesare şi dorite proiecte de investiţie la nivel local şi oferă exemple de proiecte eligibile pentru finanţare.

 

My image

 

Următoarea perioadă aduce numeroase oportunităţi de finanţare nerambursabilă pentru autorităţile publice locale. Având în vedere că în prezent are loc finalizarea proiectelor finanţate în perioada 2014-2020, implementarea proiectelor PNRR, cu termen de finalizare 2026, dar şi demararea programelor de finanţare aferente 2021-2027, se poate spune cu uşurinţă că este cea mai efervescentă perioadă de finanţare din istoria recentă a României, cu o şansă extraordinară pentru modernizarea şi dezvoltarea tuturor localităţilor din ţară, indiferent că vorbim de mediul rural, oraşe mici sau municipii, reşedinţe de judeţ, centre regionale sau municipiul Bucureşti.

 

La începutul lunii octombrie a fost semnat Acordul de Parteneriat dintre Comisia Europeană şi România, prin care devin disponibili 31,5 miliarde de euro din surse nerambursabile, la care se vor adăuga 13,6 miliarde euro din contribuţia naţională. Ca urmare a aprobării Acordului de Parteneriat, localităţile din România vor putea accesa în următorii ani finanţări pentru proiecte de infrastructură urbană, dezvoltare regională, dar şi pentru sănatate, educaţie, digitalizare sau susţinerea mediului de afaceri local. Pe de altă parte, odată cu semnarea Acordului de Parteneriat, se deschide calea pentru aprobarea programelor operaţionale propuse de România, urmând ca până la finalul anului 2022 aceste programe să fie aprobate, iar până în primăvara 2023 să fie deja lansate apelurile de proiecte.

 

Ţinând cont de multiplele programe de finanţare existente pentru autoritățile publice locale, va fi foarte dificil de valorificat toate aceste oportunităţi fără pregătirea proiectelor din timp şi fără acces la informaţii privind eligibilitatea proiectelor dorite. Încercăm astfel în acest număr al Revistei Ghidului Primăriilor să descifrăm în primul rând oportunităţile viabile pentru finanţarea celor mai necesare şi dorite proiecte de investiţie la nivel local şi să oferim câteva exemple de proiecte de investiţie eligibile pentru finanţare.

 

My image

 

În demersul de accesare a finanţărilor nerambursabile este relevantă pentru autoritățile locale schimbarea statutului Agenţiilor de Dezvoltare Regională, care din Organisme Intermediare vor deveni Autorităţi de Management. Această primă modificare majoră reprezintă începutul unei reale descentralizări a administraţiei locale. Fiecare Agenţie elaborează, negociază cu Comisia Europeană şi implementează propriul program de finanţare pentru dezvoltare regională, astfel încât fiecare program regional (POR) va avea anumite elemente personalizate, pentru fiecare regiune în parte, cum ar fi bugetele alocate pentru anumite măsuri sau proiecte sau stabilirea eligibilităţii anumitor intervenţii. Având în vedere că până la momentul apariţiei articolului, programele de finanţare nu sunt aprobate de Comisia Europeană, anumite informaţii ce vor fi prezentate în articol trebuie luate cu titlu informativ.

 

Câteva exemple concrete de diferenţe între regiuni: pentru proiectele de regenerare urbană în regiunea Vest se vor putea accesa finanţări nerambursabile de până la 10 Mil €, în timp ce în Regiunea Nord-Vest finanţările vor fi de 5 Mil € pentru municipii şi oraşe şi 7,5 Mil € pentru reşedinţele de judeţ. Pentru proiectele de mobilitate urbană în Regiunea Nord-Vest se vor putea finanţa integral investiţiile în infrastructura rutieră, în timp ce în alte regiuni nu se vor mai putea finanţa deloc sau extrem de limitat suprafeţele carosabile. Bugetele programelor regionale vor varia între 1.17 miliarde € pentru Regiunea Vest şi 1,75 miliarde € pentru Regiunea Nord-Est.

 

Cu toate aceste diferenţe specifice la nivel regional, la nivel structural, toate programele regionale vor fi corelate şi concentrate pe cele 5 obiective principale de politică (OP) ale Comisiei Europene:

O Europă mai inteligentă – presupune o transformare economică inovatoare și inteligentă, prin susținerea IMM-urilor şi a domeniilor de cercetare, inovare şi specializare inteligentă.
O Europă mai verde, fără emisii de carbon – prin care se vor finanţa proiecte de eficienţă energetică sau crearea de noi spaţii verzi în zonele urbane, precum şi susţinerea mobilităţii urbane durabile.
O Europă mai conectată – va susține proiecte de mobilitate și conectivitate TIC regional, cum ar fi modernizarea drumurilor județene și creșterea siguranței rutiere, dar și intervenții punctuale în unele municipii reședință de județ pentru investiții în infrastructura care ar putea decongestiona traficul urban.
O Europă mai socială – prin care se urmărește dezvoltarea unei educații incluzive, în cadrul căreia autoritățile publice locale pot propune proiecte de construire, modernizare și dotare a unităților de învățământ.
O Europă mai aproape de cetățeni – urmărește dezvoltarea sustenabilă și integrată a zonelor urbane, rurale și de coastă, prin inițiative locale, cuprinzând proiecte de regenerare și revitalizare a spațiilor publice, susținerea patrimoniului cultural și dezvoltarea infrastructurii culturale publice.

 

O altă abordare care diferă de la regiune la regiune este includerea autorităţilor locale din mediul rural ca beneficiari eligibili în cadrul POR – în anumite regiuni localitățile rurale vor avea acces la mai multe axe de finanțare. Pe lângă POR, pentru comunităţile rurale vor exista opţiuni de finanţare prin Programul de Dezvoltare Rurală.
Alocările financiare pentru fiecare domeniu de intervenţie se vor realiza la nivelul personalizat al fiecărei regiuni, în funcţie de nevoile identificate în etapa de analiză a situaţiei existente şi a priorităţilor stabilite în faza de consultare cu toate primăriile din fiecare regiune. În viitoarele Programe Regionale vor exista mai multe măsuri cu proiecte sau sume predefinite pentru anumite categorii de beneficiari, pornind astfel de la un portofoliu concret de proiecte care vor diminua astfel caracterul concurenţial între beneficiari. Se va opta în acelaşi timp pentru o distribuţie cât mai echilibrată între diferitele categorii de administraţii publice locale, încurajând astfel şi comunităţile mai mici (oraşe, municipii mici) de a pregăti şi depune proiecte.

 

My image

 

Surse de finanţare nerambursabilă pentru COMUNE

 

În completarea investiţiilor propuse pe diferite axe PNRR, comunele vor putea propune proiecte şi accesa finanţări nerambursabile prin POR pentru digitalizarea serviciilor publice în scopul valorificării avantajelor digitalizarii în beneficiul cetăţenilor şi companiilor. Este vorba despre proiectele de tip smart-city/smart-villages de tipul platformelor de servicii publice digitale pentru comunitate, proiecte de tip GIS, proiecte pentru digitalizarea sistemelor de monitorizare și siguranță a spațiului public și multe altele. 

Comunele din Regiunea Nord-Vest vor beneficia de un buget total de 12 milioane € pentru acest gen de proiecte. Comunele din Regiunea Vest vor putea accesa finanțări pentru îmbunătățirea infrastructurii educaționale din școli și grădinițe, însemnând dotare și digitalizare, construirea de infrastructuri educaționale noi, lucrări de modernizare a infrastructurii sau investiții complementare în mobilitatea școlară. 

În situația în care comunele au și statut de stațiuni turistice, acestea vor putea accesa finanțări pentru proiectele de investiție în infrastructura turistică și de agrement, dezvoltarea infrastructurii pentru turismul balnear și balneoclimatic. Comunele din Regiunea Nord-Vest vor putea propune acest tip de investiții și pentru grădinițe, dar și pentru construcția sau modernizarea și dotarea infrastructurii educaționale pentru învățământul profesional și tehnic (licee tehnologice). Tot în Regiunea Nord-Vest va fi alocat un buget de 40 mil. € pentru promovarea energiei regenerabile în comunitățile rurale pentru alimentarea centralizată cu energie termică, care presupune achiziționarea și instalarea de echipamente necesare funcționării centralelor de co-generare care utilizează orice alte surse regenerabile de energie, mai puțin biomasă și un buget de 6,7 milioane € pentru restaurarea, consolidarea, protecția, conservarea obiectivelor de patrimoniu monument istoric sau modernizarea, reabilitarea clădirilor monument istoric cu funcții culturale: biblioteci, muzee, teatre.

 

My image

 

Surse de finanţare nerambursabilă pentru ORAŞE ŞI MUNICIPII 

 

Orașele și municipiile vor putea accesa finanţări nerambursabile pentru multiple investiții, cum ar fi:
Creșterea eficienței energetice pentru clădirile rezidențiale și/sau clădirile publice – reprezintă continuarea eforturilor de anvelopare, eficientizare termică și consolidare a clădirilor din mediile urbane realizate prin programele financiare anterioare sau prin PNRR.
Digitalizarea serviciilor publice și implementarea de soluții smart-city inovatoare.
Crearea de noi spații verzi în mediul urban, prin conversia și modernizarea unor spații urbane degradate;
Proiecte de mobilitate urbană durabilă, care presupun atât dezvoltarea sistemelor și serviciilor de transport public în zonele urbane, cât și investiții pentru susținerea transportului alternativ, nepoluant, nemotorizat. Prin aceste proiecte se pot realiza investiții pentru achiziția de mijloace de transport nepoluante (autobuze electrice, troleibuze), construirea/modernizarea autobazelor operatorilor de transport, modernizarea stațiilor de călători și implementarea sistemelor informatice inteligente pentru o operare eficientă, cum ar fi sistemele de management flotă sau informare-călători sau sisteme de management adaptiv al traficului. Pentru infrastructura nemotorizată se vor putea accesa finanțări pentru dezvoltarea și modernizarea zonelor pietonale, dar și pentru crearea și extinderea rețelei de piste de biciclete, împreună cu achiziția de mobilier urban, dotări specifice sau implementarea sistemelor automate de închiriere biciclete și trotinete (bike-sharing). Un aspect foarte interesant este că orașele și municipiile din Regiunea Nord-Vest vor putea realiza și proiecte de infrastructură rutieră urbană sub forma unor coridoare integrate de mobilitate, pentru modernizarea acelor străzi pe care există sau vor exista trasee ale transportului public, într-o formă integrată, care să modernizeze atât suprafețele rutiere, cât și trotuarele, spațiile verzi, rețelele edilitare și de iluminat public și să introducă pistele de biciclete.
• Școli și grădinițe, reprezentând proiecte pentru îmbunătățirea calității actului educațional în mediul urban, prin dotarea unităților de învățământ, modernizarea clădirilor sau construirea de noi școli și grădinițe.
Regenerarea urbană este una dintre măsurile cele mai interesante pentru autoritățile locale în următoarea perioadă de programare, deoarece rezolvă o serie integrată de probleme existente în orașele noastre. Se vor putea reabilita infrastructura rutieră de acces, străzi și alei de importanță locală (doar în anumite regiuni), se vor putea amenaja spații verzi și locuri de joacă pentru copii, se vor putea amenaja sau construi parcări de reședință (doar în Regiunea Vest), se vor putea moderniza alei pietonale și se pot construi piste de biciclete, împreună cu dotările de mobilier urban, sisteme de supraveghere video, hotspot wifi, iluminat public, se poate realiza modernizarea rețelelor edilitare și construirea celor de fibră optică. La fel ca în cazul proiectelor de mobilitate urbană, și proiectele de regenerare urbană propun abordări integrate, finanțarea acestora având două constrângeri și complementarități majore – prima: revitalizarea spațiului public se va face cu obligația implicării comunitățiilor locale și a societății civile (ONG-uri), atât în etapa de consultare publică, cât și în etapa de operare a investiției, fiind necesare calendare clare de evenimente și acțiuni care vor readuce activitatea și comunitatea în locurile nou amenajate, iar a doua: obligativitatea modernizării și eficientizării energetice a tuturor clădirilor din proximitatea spațiilor publice revitalizate.
Patrimoniul cultural urban, prin care vor putea fi propuse proiecte pentru conservarea, protecția, valorificarea monumentelor de clasa A din mediul urban sau proiecte pentru construire, modernizare, amenajarea spațiilor culturale publice: biblioteci, muzee, spații pentru spectacole și concerte.

 

Surse de finanţare nerambursabilă pentru MUNICIPIILE REȘEDINȚĂ DE JUDEȚ 

 

Municipiile reședință de județ vor putea pregăti și finanța proiecte din aceleași categorii ca cele exemplificate mai sus, cu mențiunea că sumele destinate acestora pot fi mai mari în cadrul proiectelor de mobilitate urbană (până la 25 milioane € pentru un astfel de proiect în Regiunea Centru) sau de regenerare urbană. În același timp, alocările financiare pentru municipiile reședință de județ vor fi stabilite anterior, astfel încât finanțarea acestor proiecte nu va fi realizată într-un mod competitiv ca al celorlalte autorități locale. În mod particular față de proiectele orașelor și municipiilor descrise mai sus, municipiile reședință de județ (din Regiunea Vest) vor beneficia de posibilitatea realizării de proiecte destinate decongestionării traficului urban, prin construirea de variante ocolitoare sau construirea/modernizarea de pasaje, noduri rutiere și pasarele pietonale, existând un buget alocat de 40 milioane € în acest sens.

Ca o particularitate pentru primăriile din Regiunea Bucureşti-Ilfov, acestea vor putea pregăti şi finanța proiecte pentru consolidarea clădirilor împotriva riscurilor seismice, în cadrul Obiectivului Specific 2.4 “Promovarea adaptării la schimbările climatice și prevenirea riscurilor de dezastre și reziliență, pe baza unor abordări ecosistemice”. La fel ca în celelalte regiuni, se vor putea finanţa proiecte de eficienţă energetică a clădirilor publice şi rezidenţiale, amenajarea şi modernizarea de spaţii verzi, mobilitate durabilă şi regenerare urbană, utilizând două instrumente teritoriale care să impulsioneze autoritățile locale să aibă o abordare integrată care să răspundă provocărilor economice, de mediu, demografice și sociale și, totodată, să valorifice potențialul existent la nivelul UAT urbane - Investițiile Urbane Integrate – IUI, aplicabile în municipiul Bucureşti, sectoare şi oraşele din Ilfov şi Investițiile Rurale Integrate – IRI, destinate mediului rural.

Concluzie: Analizând oportunităţile de finanţare, este clar că fiecare localitate din România poate beneficia de finanţări nerambursabile pentru unul sau mai multe obiective de interes relevante la nivel local, care să asigure continuarea dezvoltării localităţilor şi creşterea bunăstării locuitorilor. O prioritate absolută se va acorda proiectelor mature, atât pentru cele pregătite prin Programul de Asistenţă Tehnică, în domeniile mobilităţii urbane şi a regenerării urbane, dar şi a proiectelor care sunt la un nivel tehnic avansat. În acest context, tinând cont şi de calendarul preconizat pentru lansarea noilor apeluri de proiecte, este important ca autorităţile locale să demareze de urgenţă pregătirea acestor proiecte dacă nu au făcut-o până în prezent, mai ales că multe dintre documentaţii se vor baza pe studii, expertize sau alte analize de fundamentare care vor necesita timp şi acces la expertiză specializată.

 

FIP Consulting: compania cu cea mai mare experiență în pregătirea și finanțarea proiectelor de mobilitate urbană durabilă și regenerare urbană din România

 

FIP Consulting a fost prima companie locală care a abordat integrat modernizarea infrastructurii urbane corelate cu dezvoltarea sistemelor de transport public urban și metropolitan. Compania este în continuare principalul furnizor de soluții integrate, know-how și expertiză în ceea ce înseamnă mobilitate durabilă, regenerare urbană și smart-city, dovadă fiind portofoliul de proiecte din ultimii 6 ani, cu o valoare a investițiilor de peste 700 milioane euro nerambursabili, dar și faptul că astăzi se pot vedea proiectele din portofoliu demarate în urmă cu 5 ani, împreună cu primăriile partenere. 

FIP Consulting activează în patru domenii strategice pentru dezvoltarea orașelor şi zonelor metropolitane: mobilitatea urbană durabilă, regenerarea şi revitalizarea spaţiilor urbane, transport public şi smart-city.
FIP Consulting este un partener pe termen lung, care are capacitatea internă de a furniza servicii integrate pentru acoperirea tuturor nevoilor unei administraţii locale de a demara, implementa şi opera un proiect de infrastructură pentru mobilitate urbană durabilă, regenerarea spațiilor publice, implementarea tehnologiilor smart-city sau proiecte de transport public. Proiectele propuse de FIP Consulting sunt orientate în jurul celor mai moderne concepte urbanistice și arhitecturale, astfel încât infrastructurile urbane viitoare să fie reziliente la schimbările climatice, să fie funcţionale, auto-sustenabile și eficiente din punct de vedere al consumului de resurse. 

Serviciile pe care echipele FIP Consulting le oferă administrațiilor locale încep cu elaborarea documentelor de planificare strategică, continuă cu oferirea serviciilor de consultanță în elaborarea cererilor de finanțare, asistență în etapele de evaluare și precontractare, cât și prin serviciile de inginerie, urbanism și arhitectură necesare elaborării proiectelor, în toate fazele de proiectare: studii de fezabilitate, documentații de avizare, documentații pentru obținerea autorizației de construire, proiect tehnic și detalii de execuție.

În plus, echipa de specialiști FIP Consulting cuprinde personal specializat, necesar pentru elaborarea altor documentații suport solicitate ca anexe ale cererilor de finanțare, precum studii de oportunitate, studii de trafic, studii de mediu, studii dendrologice sau documentații de urbanism. În același timp, echipa FIP Consulting este formată şi din specialişti în domeniile tehnologiilor care însoţesc de regulă investiţiile în sisteme de transport şi investiţiile în infrastructura rutieră, precum sisteme de iluminat inteligent, sisteme integrate de management trafic, informare călători şi e-ticketing, bike-sharing, irigaţii ale spaţiilor verzi, echipamente cu funcţii smart distribuite în cadrul oraşului, precum mobilier inteligent sau staţii de autobuz şi tramvai. 


,,Suntem pregătiți să asistăm cât mai multe orașe în acest demers de modernizare și dezvoltare a mediului urban, implicând în echipa noastră experți și specialiști dintr-o variată gamă de domenii, fiind capabili să asistăm beneficiarii cu care lucrăm, începând de la idee și până la finalizarea lucrărilor propuse” a declarat Radu Andronic, Directorul General FIP Consulting.

 

Servicii furnizate de FIP Consulting: urbanism elaborare PUZ-PUG | asistență juridică exproprieri | proiectare infrastructură de transport: drumuri, piste de biciclete și trotuare, poduri | proiectare linii de tramvai | proiectare sisteme fotovoltaice | studii de teren și expertize | studiu de trafic și circulație | studiu de concept și studiu de peisaj | proiectare rețele electrice de iluminat public și branșamente| proiectare rețele edilitare | proiectare structuri | proiectare sisteme bike-sharing | proiectare sisteme management trafic | proiectare sisteme management transport public | arhitectură | amenajare peisagistică și dotări funcționale | consultanţă scriere cereri de finanţare | asistenţă în achiziţii publice | consultanţă în managementul de proiect | asistenţă tehnică pe durata execuţiei lucrărilor | studii de oportunitate delegare servicii publice | studii de oportunitate achiziție mijloace de transport ecologice.


Materialul a fost publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția Specială, Toamna 2022, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici: https://bit.ly/3SxM2Un
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici: https://bit.ly/3ArVIdQ