Cu o experiență de peste trei decenii, Cornel & Cornel Topoexim este una dintre cele mai importante companii din domeniul topografiei și geodeziei din România. Fondată în 1994, compania a evoluat constant, adaptându-se schimbărilor din industrie și investind continuu în echipă și în tehnologie de ultimă generație. Astăzi, Topoexim are peste 130 de angajați și colaborează cu numeroase administrații locale, oferind soluții complexe pentru cadastrul sistematic, măsurători geodezice și implementare GIS.

În portofoliul companiei se regăsesc proiecte realizate pentru 50 de UAT-uri din România, inclusiv implementarea soluției GIS la Primăria Sectorului 3 București, la Primăria Comunei Ciugud și la Primăria Comunei Șotânga. Compania colaborează cu companii private și de stat importante din România (de exemplu, cu OMV Petrom colaborează neîntrerupt din anul 1999).  De asemenea, Topoexim a făcut măsurătorile de conectare la sistemul internațional de coordonate pentru ca aeroporturile din România să devină operabile la nivel global.

În interviul de mai jos, Prof. Dr. Ing. Cornel Păunescu, fondatorul și directorul companiei, vorbește despre serviciile pe care le oferă Topoexim primăriilor, despre provocările din sectorul public și despre blocajele birocratice actuale.

 

Interviu Ghidul Primăriilor cu Prof. Dr. Ing. Cornel Păunescu

 

Care sunt principalele servicii și soluții pe care le oferiți administrațiilor locale?

 

Suntem o companie românească specializată în servicii de topografie, cadastru, cartografiere GIS și geodezie. Unul dintre principalele noastre domenii de activitate este cadastrul sistematic, un proces complex care implică interacțiunea dintre mai multe entități – Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI), Primăria locală, deținătorii de proprietăți și executantul lucrării. Implementarea unui astfel de proiect necesită o bună coordonare între aceste părți și soluționarea unor provocări administrative și tehnice, aspecte pe care le-am detaliat în alte interviuri acordate publicației Ghidul Primăriilor.

 

Care sunt factorii care influențează succesul unui proiect de cadastru sistematic și ce probleme pot apărea atunci când administrația locală nu se implică activ în proces?

 

Considerăm că succesul cadastrului sistematic depinde în mare măsură de colaborarea dintre Primărie și Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI), precum și de implicarea activă a deținătorilor de proprietăți. Atunci când administrația locală susține procesul și comunică eficient cu cetățenii, implementarea se desfășoară fără obstacole majore. În schimb, în situațiile în care primarul nu se implică sau nu înțelege importanța cadastrului sistematic, pot apărea blocaje și întârzieri.
Un exemplu concret este comuna Batăr, unde am întâlnit o situație complicată: aproximativ 700 de hectare au fost atribuite în plus prin procese verbale de punere în posesie, combinate cu titluri de proprietate deja emise. În loc să identifice și să corecteze eroarea, administrația locală a ales să conteste în instanță întreaga lucrare de cadastru sistematic. Această abordare nu a rezolvat problema terenurilor acordate în mod eronat, care necesită anularea punctuală a actelor emise abuziv. Cadastrul sistematic nu poate fi eficient fără o implicare activă și responsabilă din partea autorităților locale, iar succesul proiectelor depinde de o colaborare corectă și transparentă între toate părțile implicate.

 

Cum contribuie soluția GIS dezvoltată de Topoexim la digitalizarea administrației locale și care sunt principalele beneficii pentru primării?

 

Soluția GIS reprezintă tranziția către digitalizarea serviciilor oferite de o primărie, înlocuind informația tradițională stocată pe hârtie, în dosare cu șină, cu informația stocată digital și accesată în timp real printr-o aplicație. În plus, informația introdusă în aplicație este bazată pe datele din cadastrul sistematic, care sunt verificate de Primărie, OCPI și cetățeni - deci credibile. De asemenea, se bazează pe PUG-ul în vigoare la data introducerii în baza de date. Celelalte informații care sunt stocate în GIS provin tot din surse credibile: harta OSPA, hărți de risc, etc.
Avantajele utilizării GIS în administrația locală sunt semnificative. Platforma permite generarea rapidă a rapoarelor esențiale pentru gestionarea patrimoniului public și privat, oferind informații precise despre:

•    Suprafața deținută de primărie (domeniu public și privat);
•    Suprafețele UAT-ului, clasificate pe categorii de folosință (arabil, pășune, fâneață, vie, livadă etc.);
•    Suprafețele și imobilele deținute de orice proprietar înregistrat în UAT;
•    Generarea automată a certificatelor de urbanism;
•    Determinarea înălțimii clădirilor în funcție de regimul de înălțime;
•    Vizualizarea rețelelor edilitare și a caracteristicilor acestora;
•    Monitorizarea imobilelor pentru care s-au achitat taxele locale.
Pe lângă aceste funcționalități, soluția GIS poate fi adaptată și extinsă în funcție de nevoile specifice ale fiecărei administrații locale, permițând dezvoltarea unor module suplimentare la cererea beneficiarului. 

 

Care sunt principalele provocări în implementarea soluțiilor de cadastru și urbanism la nivel local și ce soluții propuneți pentru depășirea obstacolelor birocratice și legislative?

 

Problemele cu care ne confruntăm în domeniul cadastrului și urbanismului sunt multiple, iar multe dintre ele țin de cadrul legislativ și de procedurile administrative impuse de autorități. Unul dintre cele mai mari obstacole este legat de termenele impuse prin contractele încheiate cu Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). Deși realitatea arată că mai puțin de 2% dintre lucrări se finalizează în termenul stabilit, aceste termene continuă să fie menținute, fără a lua în calcul complexitatea procesului. În loc să fie ajustate la cerințele reale ale proiectelor, administrațiile sunt mai degrabă sancționate prin penalități decât sprijinite pentru a finaliza lucrările într-un mod eficient.

O altă problemă majoră este lipsa unor criterii clare de participare la licitațiile publice. Spre exemplu, deși pentru orice contract de lucrări geodezice se impune, în mod logic, ca firma executantă să fie autorizată de ANCPI, această condiție a fost eliminată de instituție. Astfel, au apărut situații în care unele firme au semnat 200 de contracte, asumându-și termene nerealiste de finalizare în doar 2-3 ani, ceea ce este imposibil de realizat.

În plus, întârzierile cauzate de Oficiile de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) în procesul de verificare reprezintă un alt blocaj semnificativ. Deși legislația prevede termene de verificare de câteva zile sau săptămâni, în realitate acestea pot dura și 2-3 ani, afectând ritmul implementării proiectelor.

Pentru a depăși aceste obstacole, am adoptat o soluție alternativă, contractând direct lucrări cu primăriile, care ulterior primesc finanțare de la ANCPI. Prin această abordare, ne concentrăm pe intabularea integrală a unităților administrativ-teritoriale (UAT), asigurând un proces mai clar, mai eficient și mai puțin vulnerabil la blocajele birocratice. 

În plus, un alt obstacol semnificativ pe care l-am întâmpinat recent este legat de colaborarea cu Centrul Național de Cartografie (CNC), în cadrul unui proiect de realizare a ortofotoplanurilor pentru 170 de UAT-uri. Deși am reușit să finalizăm zborurile pentru 105 dintre acestea, restul nu au mai putut fi efectuate din cauza restricțiilor impuse în contextul războiului din Ucraina. În plus, fereastra optimă pentru realizarea acestor zboruri este limitată la lunile martie-aprilie, iar condițiile meteorologice nu au permis desfășurarea activităților pe o perioadă suficientă – dintr-un interval de 60 de zile disponibile, doar 20 de zile au fost favorabile zborurilor.

În ciuda acestor realități obiective, CNC nu a acceptat argumentele noastre și a inițiat demersuri pentru rezilierea contractului, ceea ce considerăm că este o abordare nejustificată. Am respectat toate cerințele tehnice, iar rezultatul final este de o calitate foarte bună. Spre exemplu, pentru municipiul Constanța, am realizat un ortofotoplan bazat pe 2.500 de imagini, dintre care aproximativ 100 au prezentat mici imperfecțiuni – fie ușor întunecate, fie ușor mișcate, o situație absolut normală în astfel de proiecte. CNC, însă, a impus o cerință rigidă, susținând că nicio imagine nu trebuie să aibă nici cea mai mică imperfecțiune, ceea ce este practic imposibil de garantat la scară largă.

În fața acestui blocaj, am decis să ne adresăm direct primăriilor, iar răspunsul lor a fost unul clar: au nevoie urgentă de aceste ortofotoplanuri pentru Planurile Urbanistice Zonale (PUZ) și Planurile Urbanistice Generale (PUG), în condițiile în care 90% dintre administrațiile locale lucrează în prezent la actualizarea acestor documente esențiale pentru dezvoltarea urbană. Mai multe primării au transmis solicitări oficiale către minister pentru a primi ortofotoplanurile, chiar și fără avizul CNC, recunoscând utilitatea acestora.

În plus, pentru a confirma calitatea produsului final, am obținut expertize independente din partea unui profesor din România și a unui profesor din Germania, ambele confirmând că ortofotoplanurile sunt conforme și nu prezintă nicio problemă tehnică. Cu toate acestea, Centrul Național de Cartografie refuză în continuare să le valideze. Această situație afectează direct administrațiile locale, care sunt private de un instrument esențial pentru planificarea urbană.

În prezent, suntem implicați într-un proces legal cu CNC, având prima înfățișare în instanță, și suntem hotărâți să ne apărăm drepturile, dar și interesele primăriilor care au nevoie de aceste ortofotoplanuri. Sperăm că justiția va recunoaște corectitudinea demersului nostru, astfel încât cele 105 UAT-uri care au deja ortofotoplanurile finalizate să poată beneficia de ele fără alte blocaje birocratice.


Interviu publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția XIV, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici: https://www.ghidulprimariilor.ro/_revista-14/
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici: https://ghidulprimariilor.ro/ro/orders/revista