În situații de criză, precum inundații, cutremure sau alunecări de teren, primarul are un rol esențial. El este cel care activează comisia pentru situații de urgență și eliberează adeverințele necesare pentru despăgubiri. Astfel, fără implicarea directă a primarului, cetățenii nu pot accesa despăgubirile Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID). Această responsabilitate pune primarul în rolul de erou al comunității, dacă demonstrează eficiență și grijă față de cetățeni. 

În plus, implicarea directă a primarului în asigurarea locuințelor înseamnă atragerea de fonduri pentru reconstrucție, de bani reali care intră în bogăția comunității, la fel cum sunt fondurile europene nerambursabile de care avem atât de multă nevoie, iar asta contribuie la consolidarea capitalului electoral. 

Dar, pentru ca acest mecanism să funcționeze, primul pas trebuie să vină chiar din partea administrației locale. Conform legii, fiecare primărie are obligația de a asigura locuințele aflate în fondul locativ de stat, inclusiv cele aflate în administrare delegată sau concesionate. Aceasta nu este o recomandare – este o obligație legală, prevăzută în Legea 260/2008 și reiterată în cadrul campaniilor de informare derulate de PAID România.

Primarii care aleg să respecte această obligație și să își asigure locuințele din patrimoniul public dau un semnal clar către cetățeni: „Noi respectăm legea. Faceți și voi la fel.” În lipsa acestui exemplu personal, e dificil de justificat către populație de ce o poliță PAD este obligatorie. Cum poate un edil să-i ceară unui cetățean să-și asigure locuința, când chiar primăria nu și-a asigurat fondul de locuințe de care este răspunzător?

De aceea, PAID face apel la primari să devină atât vectori activi de informare, cât și modele de respectare a legii. Nu este vorba doar despre prevenție sau conformare birocratică, ci despre o atitudine proactivă care poate salva comunități întregi. Aplicarea Legii 260/2008 înseamnă mai mult decât respectarea unei obligații: înseamnă acces la fonduri de reconstrucție în caz de dezastru, sprijin real pentru cetățenii asigurați și un mod prin care primarii devin lideri vizionari, capabili să atragă resurse pentru siguranța și reziliența comunităților.

Responsabilitatea nu revine doar UAT-urilor însă. Prefecturile au obligația de a urmări respectarea legii în județ și de a sprijini procesul de informare a autorităților locale. Este nevoie de o mobilizare instituțională coerentă, în care prefectul, în calitate de reprezentant al Guvernului, să devină partener strategic în creșterea gradului de cuprindere în asigurare a locuințelor. De cealaltă parte, neaplicarea legii înseamnă oportunități ratate pentru comunitate — la fel ca atunci când nu atragi fonduri europene disponibile.

În continuare, 3 din 4 locuințe din România sunt lipsite de asigurare. Asta înseamnă că, în cazul unui dezastru major, presiunea financiară se mută pe autorități – adică pe bugetele locale și județene. Iar aceste bugete sunt deja fragile.

„A fi primar într-o comunitate expusă riscurilor naturale nu înseamnă doar administrare, ci și viziune. Cei care aleg să prevină, să informeze și să acționeze devin nu doar lideri, ci protectori reali ai comunităților pe care le servesc. Este îmbucurător că pe parcursul anului 2024 cifra a crescut, însă, din păcate, nu este suficient. Practic, o locuință din patru este asigurată, însă alte 3 din 4 nu sunt. Acest lucru vulnerabilizează comunități, dar și bugete locale și centrale”, susține Cosmin Tudor, Director General Adjunct, PAID România.

Un aspect esențial pe care trebuie să-l înțeleagă cetățenii, dar și administrațiile: PAID poate despăgubi doar locuințele asigurate. Polița PAD acoperă daunele provocate de cutremure, inundații din cauze naturale și alunecări de teren. Dacă o locuință nu are poliță PAD valabilă în momentul producerii dezastrului, statul poate refuza acordarea oricăror ajutoare pentru reconstrucție. Acest lucru trebuie comunicat transparent de către primari, în mod constant, pentru a crește nivelul de conștientizare.

Mai mult decât atât, chiar și în cazul locuințelor de stat, neasigurarea poate atrage răspundere în solidar. Primarii trebuie să înțeleagă că delegarea administrării către alte entități nu îi exonerează de obligația asigurării. Iar în cazul unui control, explicațiile nu țin loc de conformare.

Lunile agitate ale alegerilor s-au încheiat. Este momentul ca primarii și consiliile locale să-și orienteze energia către acțiuni concrete, cu impact direct în viața cetățenilor. Asigurarea locuințelor este o astfel de acțiune: simplă, legală, eficientă. În loc să aștepte sprijin de la centru, administrațiile locale trebuie să-și activeze propriile pârghii de protecție. Este mai ușor să previi decât să repari. Și este mai înțelept să faci parte din soluție decât să devii parte a problemei.

EȘTI UN PRIMAR RESPONSABIL? Dacă da:
1. Verifică fondul locativ aflat în patrimoniul public și asigură-l conform legii.
2. Organizează sesiuni de informare locală despre obligația deținerii unei polițe PAD.
3. Colaborează cu prefectura și ISU pentru acțiuni de educare a populației.
4. Emite adeverințele de dezastru rapid, atunci când situația o impune – cetățenii se bazează pe tine.
5. Publică exemple de bună practică pe site-ul primăriei – fii liderul schimbării în comunitatea ta.

În final, respectarea legii nu mai poate fi opțională. Într-o Românie expusă tot mai des riscurilor naturale, primarii pot fi scutul de protecție al comunității. Iar atunci când reușesc să construiască această rezervă financiară, pe baza unor acțiuni simple și legale, devin – dincolo de funcție – adevărați lideri locali.


Material publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția XV, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici: https://www.ghidulprimariilor.ro/_revista-15/
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici: https://ghidulprimariilor.ro/ro/orders/revista