Studiu de caz Chopstix

 

Asociată cu mâncare chinezească autentică, reÈ›eaua de restaurante Chopstix hrăneÈ™te milioane de clienÈ›i în fiecare lună. De la deschiderea primului restaurant în 2008, Chopstix s-a dezvoltat permanent, ajungând astăzi la 26 de locaÈ›ii la nivel naÈ›ional È™i peste 300 de angajaÈ›i. Complementar, Chopstix È™i-a extins prezenÈ›a online, ajungând la consumatori prin intermediul celor mai cunoscute companii de livrare, precum Glovo, Tazz sau Bolt. Pentru a susÈ›ine întreaga activitate, compania operează un depozit central în BucureÈ™ti, cu o suprafață de peste 600 mp.

Restaurantele Chopstix pun accent pe calitatea ingredientelor È™i respectarea cu stricteÈ›e a reÈ›etelor, dar È™i pe o servire promptă de tip retail. Cu astfel de avantaje competitive,  Chopstix a depășit o cifră de afaceri de 14,6 milioane euro È™i un profit de peste 3 milioane în 2022.

Provocări de business

Gestiunea unui singur restaurant poate fi făcută cu pasiune È™i timp, însă gestionarea a 26 generează cu totul alte provocări operaÈ›ionale. Echipa Chopstix a resimÈ›it tot mai acut această realitate pe măsură ce reÈ›eaua s-a extins, iar activitatea a devenit tot mai complexă. De la asigurarea stocurilor de materii prime în fiecare locaÈ›ie, până la urmărirea granulară a indicatorilor economici,  efortul de corelare È™i obÈ›inere a datelor devenise tot mai solicitant. 

”Provocarea noastră este să păstrăm calitatea produselor È™i a serviciilor de vânzare, însă toate acestea sunt strâns legate de un nivel operaÈ›ional performant. Avem nevoie ca toate locaÈ›iile să beneficieze de stocuri optime, timpul de aÈ™teptare să fie minim, iar structura de cost să fie una transparentă pentru a avea control asupra marginilor È™i impactul asupra profitabilității. Evident, avem nevoie de tehnologie pentru a putea gestiona corect È™i eficient reÈ›eaua Chopstix.” - Nicoleta Ivan Administrator Chopstix.

În primii ani de activitate, Chopstix a utilizat un sistem de gestionare financiar-contabilă dezvoltat în România, dar care nu putea procesa eficient volumul tot mai mare de tranzacÈ›ii. După ce compania a deschis cea de-a 20-a locaÈ›ie, echipa de management a înÈ›eles că este nevoie de o schimbare, pentru a obÈ›ine nivelul dorit de vizibilitate È™i control asupra activității. După discuÈ›ii cu mai mulÈ›i furnizori È™i verificarea unor referinÈ›e locale, Chopstix a optat să colaboreze cu ELIAN Solutions pentru implementarea sistemului ERP Microsoft Dynamics. Ulterior, rezultatele pozitive ale proiectului au convins Chopstix să continue colaborarea cu ELIAN È™i pentru implementarea unui sistem de vânzare la nivel de restaurant È™i a unei soluÈ›ii pentru gestionarea depozitului.

”Utilizam o soluÈ›ie locala de gestiune, care însă după ce am depășit 20 de locaÈ›ii nu ai putea procesa eficient numărul mare de tranzacÈ›ii. De asemenea, simÈ›eam nevoia unui sistem integrat care sa ne ofere o imagine de ansamblu si un control  mai bun asupra afacerii. În urma recomandărilor primite si a interacÈ›iunilor directe, am optat să colaboram cu ELIAN Solutions pentru implementarea sistemului ERP Microsoft Dynamics Business Central, pe care ulterior l-am completat cu alte soluÈ›ii pentru gestiunea operaÈ›ională a restaurantelor si a depozitului central.” - Nicoleta Ivan, Administrator Chopstix.

În alegerea soluÈ›iei propuse de ELIAN au contat în egală măsură amprenta internaÈ›ională a soluÈ›iei Microsoft Dynamics Business Central, cât si alinierea la specificul legislaÈ›iei fiscale locale È™i validarea în multiple implementări la companii româneÈ™ti de top. 

Soluția

Chopstix a dezvoltat, cu ajutorul ELIAN Solutions, un sistem complet de gestionare, care acoperă atât procesele financiare, cât È™i cele operaÈ›ionale la nivel de magazin È™i de depozit. Cele trei componente (sistem ERP, soluÈ›ie POS pentru restaurante È™i soluÈ›ie WMS) au fost personalizate de ELIAN pe cerinÈ›ele specifice ale Chopstix È™i integrate la nivelul întregii companii.

Componente:

1.    Sistem ERP Microsoft Dynamics Business Central pentru gestionare operaÈ›ională È™i financiară

SoluÈ›ia propusă de ELIAN a implicat customizarea avansată a sistemului ERP Microsoft pentru a acoperi cât mai bine specificul activității Chopstix. În cadrul sistemului au fost definite liste de furnizori È™i nomenclatoare de produse (produse finite, mărfuri, piese de schimb, materii prime, consumabile) cu nivel ridicat de detaliere, care să permită o gestionare cât mai exactă. Pentru zona de producÈ›ie au fost definite peste 50 de reÈ›ete de preparare (liste de materiale) cu descărcarea automată din gestiune a cantităților necesare pentru fiecare ingredient utilizat. De asemenea, a fost realizat un modul dedicat gestionării preÈ›urilor de vânzare È™i a promoÈ›iilor, pe categorii de produse, intervale de timp È™i locaÈ›ii. 

Sistemul a fost integrat cu multiple platforme online de tip delivery (Tazz, Glovo, Bolt). Toate datele operaÈ›ionale sunt procesate în cadrul modulului Financiar-contabil È™i alocate pe conturi È™i centre de cost/profit definite la nivel de restaurante, livrări online, sediu, bucătărie, call center, depozit. Nivelul granular al înregistrărilor contabile permite obÈ›inerea uÈ™oară a unui număr mare de rapoarte necesare atât în relaÈ›ie cu autoritățile (inclusiv declaraÈ›ia D407 SAF-T), cât È™i pentru utilizare internă de către management. În această categorie, au fost predefinite rapoarte pentru analiza vânzărilor (locaÈ›ii, intervale de timp, produse, furnizori), alocare cheltuieli pe autoturisme, centre de profit È™i pierdere, solduri contabile, alocare dividende etc. 

Sistemul ERP include și facilități pentru gestionarea contractelor de chirie pentru restaurante și a parcului auto, cu o evidență detaliată a tuturor datelor (fișe tehnice asigurări, documente ITP, avize sanitare, carduri de combustibil etc).

2.    SoluÈ›ie Retail POS pentru gestionarea efectivă a vânzărilor la nivel de restaurant

Pentru gestionarea efectivă a operaÈ›iunilor de vânzare È™i casierie la nivel de restaurant, Chopstix a implementat o soluÈ›ie de tip POS dezvoltată de ELIAN Solutions. SoluÈ›ia permite înregistrarea plăților È™i încasărilor atât pentru produse definite individual (porÈ›ii), cât È™i pentru pachete. SoluÈ›ia POS a fost integrată cu sistemul ERP È™i astfel sunt importate automat vânzările pe locaÈ›ii, achiziÈ›iile de marfă È™i bonurile de consum pentru descărcarea automată a gestiunii.

3.    Modul Logistic - Depozit pentru procesarea notelor de recepÈ›ie, livrări È™i inventariere stocuri

Soluția pentru gestionarea depozitului dezvoltată de ELIAN Solutions pentru Chopstix oferă următoarele funcționalități:

·       Gestiunea comenzilor achiziÈ›ie marfă, cu stocuri de siguranță la nivel de produs

·       RecepÈ›ionarea fizică în baza codurilor de bare, atât în depozitul central cât È™i la nivelul restaurantelor, cu facilități de validare È™i aprobare de către responsabili

·       Expedierea documentelor justificative (factura, NIR, bonuri recepÈ›ie) către departamentul financiar-contabil

·       Inventariere stocuri prin scanare cu evidenÈ›iere pe categorii de produse, loturi, locaÈ›ii È™i date de expirare

·       Comenzi de transfer al stocurilor de la depozitul central către bucătăria centrală sau restaurante

·       Planificarea livrărilor către magazine în funcÈ›ie de gradul de încărcare al flotei de maÈ™ini

·       Gestiunea retururilor de marfă, inclusiv pentru produse expirate sau neconforme

·       Facilități pentru gestionarea produselor expirate, cu opÈ›iuni de etichetare È™i izolare separate È™i picking list dedicat.

”Am dezvoltat o relaÈ›ie de calitate cu echipa ELIAN Solutions È™i beneficiem de servicii prompte indiferent de solicitare, de la deschiderea unui nou restaurant la implementarea SAF-T. Sunt un partener pe care te poÈ›i baza în găsirea unei rezolvări la orice problemă” - Nicoleta Ivan, Administrator Chopstix.

Beneficiile raportate 

Chopstix a făcut un pas mare către digitalizare prin implementarea sistemului integrat de gestionare propus de ELIAN Solutions. SoluÈ›ia asigură vizibilitate crescută asupra activității È™i control operaÈ›ional deplin. Chopstix administrează separat fiecare restaurant sau canal de vânzare online pentru un control cât mai granular, dar totodată consolidează toate datele la sediul central pentru a avea o viziune de ansamblu asupra afacerii. Astfel, pot fi luate decizii care îmbunătățesc activitatea unei anumite locaÈ›ii, dar È™i decizii care vizează întreaga companie.

”Un avantaj important al sistemului ERP Microsoft este nivelul ridicat de granularitate a înregistrărilor. Am putut astfel dezvolta un sistem de gestionare foarte detaliat, care, prin datele înregistrare, să ne ofere transparenÈ›a È™i tratabilitatea dorită asupra activității. Practic, putem susÈ›ine orice decizie de business cu date reale, nu presupuse.” - Nicoleta Ivan, Administrator Chopstix.

Alte beneficii:

  • Trecerea la o gestionare individuală pentru fiecare restaurant È™i canal de livrare È™i consolidarea facilă a tuturor datelor la nivelul sediului central.
  • Optimizarea È™i personalizarea campaniilor de promovare în baza datelor reale obÈ›inute la nivel de magazin.
  • Control mai bun asupra politicii de preÈ›uri, printr-o evaluare mai bună a costurilor de producÈ›ie È™i a marginilor de profit aferente.
  • Acces la rapoarte manageriale extinse pentru activități pe cele mai diversificate criterii, de la vânzări în funcÈ›ie de zonă (restaurante în oraÈ™ față de restaurante în clădiri de birouri) până la cele mai bine vândute produse.

”Sistemul oferă acces în timp real la rapoarte complexe asupra activității. Cu Microsoft Dynamics, un raport financiar de Profit È™i Pierdere (P&L) pentru o locaÈ›ie specifică este obÈ›inut printr-un click, în timp ce cu sistemul anterior dura cel puÈ›in o zi compilarea tuturor datelor necesare.” - Nicoleta Ivan, Administrator Chopstix.

  • Asigurarea continuității în aprovizionarea cu materii prime prin activarea de alerte în funcÈ›ie de nivelul stocurilor, evoluÈ›ia preÈ›urilor la nivel de furnizori, disponibilitate È™i livrare etc.
  • Consolidarea politicii de achiziÈ›ii prin identificarea È™i corelarea consumului pe multiple locaÈ›ii, ceea ce a permis negocierea cantităților È™i preÈ›urilor.
  • Monitorizarea atentă a volumului de ambalaje È™i ulei uzat generate în restaurantele Chopstix pentru o raportare facilă către autoritățile de mediu.
  • Reducerea timpului de aÈ™teptare în restaurante prin simplificarea procesului de vânzare.
  • Vizibilitatea completă È™i gestionarea unitară asupra stocurilor, echipa Chopstix având posibilitatea să mute facil stocurile între diversele locaÈ›ii în funcÈ›ie de necesități.
  • Suport prompt pentru depășirea oricăror actualizări ale legislaÈ›iei fiscale È™i pentru adoptarea unui sistem nou de raportare în relaÈ›ie cu ANAF, precum SAF-T È™i RO e-Factura.
  • Optimizare a modului de gestionare a flotei auto È™i creÈ™terea nivelului de disponibilitate a maÈ™inilor.

Citate Nicoleta Ivan, Administrator Chopstix

”Sistemul ERP Microsoft ne ajută pe toate planurile, de la planificare È™i bugetare până la consolidarea comenzilor de achiziÈ›ii. Activitatea noastră s-a îmbunătățit semnificativ după implementarea soluÈ›iei Microsoft È™i nu cred că am mai putea lucra fără ajutorul tehnologiei.” 

”Utilizarea sistemului ERP Microsoft È™i colaborarea cu ELIAN Solutions ne ajută să ne dezvoltăm È™i să devenim un lider pe piaÈ›a de food din România.” - Nicoleta Ivan.

 
Studiul de caz online: https://www.ELIAN-solutions.ro/referinte/studii-de-caz/transformarea-sistemului-de-gestionare-la-chopstix-cu-ajutorul-ELIAN-solutions-si-a-tehnologiei-microsoft/ 

Ia legătura cu un consultant ELIAN: https://www.ELIAN-solutions.ro/despre-noi/contact/