
Inginerii de la Ecomat aduc argumente de peste 15 ani autorităților locale și operatorilor de salubritate în favoarea înlocuirii soluțiilor tradiționale folosite pentru deszăpezirea drumurilor publice – sarea și nisipul - cu două substanțe care sunt utilizate în toată lumea de peste 100 de ani ca produse anti-îngheț ecologice cu randament foarte bun și cost saving pe termen lung: clorura de calciu și clorura de magneziu.
Interviu cu proprietarul CB Ecomat, Carmen Bălășoiu
Explicați-ne pe scurt ce fac aceste cloruri și de ce considerați că reprezintă soluția optimă pentru problema deszăpezirii drumurilor publice.
Țări precum Canada, S.U.A, Rusia, Germania, Franța, Norvegia, utilizează cu succes aceaste două cloruri pentru deszăpezirea drumurilor, parcărilor, depozitelor sau spațiilor comerciale. Datorită calităților fizice și chimice unice, clorura de calciu și cea de magneziu se numără printre cei mai performanți agenți utilizați la deszăpezire. Și foarte important de menționat: aceste produse sunt ecologice, sunt blânde cu suprafețele cu care intră în contact și cu mediul. Așadar, drumurile României pot fi întreținute cu clorură de calciu sau de magneziu ca agenți anti-îngheț și pentru întreținerea nedistructivă a căilor de rulare pe timp de iarnă. Prin contrast, sarea aruncată pe drumuri atacă stratul de bitum și lasă, după dezghețare, adevărate cratere în structura asfaltică.
Concret, cum se utilizează și cum acționează aceste cloruri?
Cel mai mare avantaj al acestor substanțe este rezistența la îngheț, fiindcă nu își pierd proprietățile nici la temperaturi scăzute. Nu multe persoane știu că sarea nu mai acționează asupra zăpezii la temperaturi de – 8 grade Celsius. În schimb, clorura de calciu sau de magneziu rezistă chiar și la -32 grade Celsius. De exemplu, unul dintre produsele noastre - clorura de calciu granule 94 - 97% topește gheața sau zăpada imediat după aplicare și mult mai rapid decât sarea, fiind o opțiune ideală pentru deszăpezire. Acest lucru se datorează concentrației ridicate, astfel că produsul în contact cu gheața sau zăpada produce o reacție exotermă, adică degajă căldură mare și o topește rapid.
De ce nu recomandați utilizarea nisipului și a sării pentru deszăpezire, deși par a fi soluții mai ieftine și mai accesibile?
Aparent pot fi considerate soluții mai ieftine, dar gândiți-vă ce costuri “colaterale” de reparații aduc. Sarea corodează suprafețele, inclusiv asfaltul care trebuie reparat în fiecare primăvară. Pe de altă parte, nisipul înfundă rețeaua de canalizare și nu este o soluție eficientă. În plus, studii recente au dovedit că suprasalinizarea mediului produce grave dezechilibre în natură, afectând ecosistemele și punând în pericol densitatea și bogăția anumitor specii de plante și animale – pentru că sarea de pe șosele ajunge în sol, apoi în ape.
Concret, cum poate o primărie de exemplu să-și optimizeze costurile anuale alocate deszăpezirii drumurilor publice?
În mod cert tehnicile anti-îngheț cu clorură de calciu sau magneziu sunt cost-saving. O tehnologie eficientă de deszăpezire înseamnă de fapt folosirea celei mai mici cantități de substanțe chimice posibile pentru siguranța cetățenilor și pentru întreținerea nedistructivă a căilor de rulare pe timp de iarnă.În plus, tehnicile anti-îngheț garantează eficiență sporită, deoarece aplicarea clorurii de calciu sau de magneziu înainte de ninsoare va preveni gheața să se lipească de suprafețe - deci va preveni formarea poleiului. Apoi se vor reduce costuri și cu îndepărtarea zăpezii – proces care se ușurează considerabil. Clorura de calciu sau de magneziu rămâne pe suprafața pe care a fost aplicată mult timp, ceea ce înseamnă că va fi nevoie de mai puține intervenții de reaplicare. Astfel se economisesc timp, cât și bani. Pentru detalii despre soluțiile oferite de CB Ecomat: www.ecomatcb.ro | www.cloruradecalciu.ro
Acest articol a fost publicat în Ediția Specială Ghidul Primăriilor, Decembrie 2020
Pentru a vizualiza online revista click AICI
Pentru a comanda gratuit un exemplar tipărit al revistei click AICI