
Care sunt prioritățile mandatului dumneavoastră în calitate de Președinte al Asociației Comunelor din România?
Când vorbesc de prioritățile mandatului meu în calitate de președinte al Asociației Comunelor din România, nu pot să nu încep prin a mulțumi colegilor mei care mi-au acordat, în noiembrie 2020, pentru a cincea oară consecutiv, această onoare și responsabilitate. Prioritățile mele sunt prioritățile A.Co.R. care izvorăsc din ceea ce este spațiul rural:
a) trebuie gândit din perspectiva viitorului, în sensul că „zona rurală nu trebuie să fie privită doar ca o problemă, ci și ca o oportunitate”;
b) este una dintre valorile fundamentale și definitorii pentru Europa, care trebuie prezervată, îngrijită și promovată, astfel cum este definit prin Agenda de la Lisabona;
c) este îndeobște păstrător și promotor al tradițiilor creștine milenare care au fost moștenite din generație în generație, valorile creștine guvernând relațiile dintre membrii societății;
d) se identifică drept locul unde cea mai importantă poruncă și valoare creștină – dragostea față de om, iubirea aproapelui – constituie, eminamente, o virtute.
De ce este importantă activitatea A.Co.R. pentru dezvoltarea comunelor din România? Detaliați-ne cum acționează concret asociația pe care o conduceți pentru a facilita dezvoltarea locală.
Asociația Comunelor din România consfințește ca definitorie și angajantă pentru spațiul rural, următoarea triadă:
a) „Comunele s-au format înaintea Statului ca entități organice cu interese proprii și de aceea statul modern nu numai că nu le poate distruge, dar trebuie să le și recunoască existența.", Constantin G. DISSESCU, n. 8 august 1854 – d. 10 august 1932, părintele dreptului public românesc, politician și ministru român, avocat, profesor de drept administrativ și constituțional;
b) „Eu cred că veșnicia s-a născut la sat.”, Lucian BLAGA, n. 9 mai 1895 - d. 6 mai 1961, eseist, filozof, poet, dramaturg, traducător, jurnalist, profesor universitar, academician și diplomat român;
c) „Țăranul a zidit această țară ca pe o catedrală a credinței și a înscris pentru veșnicie, pe cer, cu sudoarea frunții lui, strălucirea identitară a stelei acestei națiuni.”; zămislită la 19 februarie 2018 de Constantin-Grigore (Dinu) SĂRARU, n. 30 ianuarie 1932, director de teatru, dramaturg, eseist, publicist, romancier și scriitor român.
CONCRET:
a) implicarea activă în inițierea și susținerea oricăror proiecte de susținere a spațiului rural, cum ar fi: Programul Național de Dezvoltare Locală, etapa I și etapa a II-a și Programul Național de Investiții „Anghel SALIGNY”;
b) respingerea oricăror proiecte care discriminează mediul rural în raport cu cel urban.
Care este strategia A.Co.R. pentru creşterea autonomiei locale și pentru accelerarea procesului de descentralizare?
Autonomia locală este nu numai un deziderat pentru noi, primarii, dar și o obligație pentru autoritățile administrației publice centrale, atât constituțională, regăsindu-se, ca atare, la art. 121 alin. (2) din Constituția României, republicată, dar și în Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997. Ceea ce doresc să subliniez este faptul că autonomia locală conferă dreptul și capacitatea efectivă ale autorităților administrației publice locale de a soluționa și de a gestiona, în cadrul legii, în nume propriu și în interesul populației locale, o parte importantă a treburilor publice, ceea ce nu înseamnă că faci ce vrei, ci doar ce trebuie pentru colectivitatea locală la nivelul căreia ai fost ales. Așadar, autonomia locală înseamnă, înainte de toate, RESPONSABILITATE.
Cum își propune A.Co.R. să îmbunătățească dialogul și parteneriatul cu autoritățile administrative centrale (Guvern, Parlament, alte instituții)?
Îmi revine obligația morală, dar și statutară, să afirm că dialogul și parteneriatul cu autoritățile administrației publice centrale, este departe de ce ne-am dori, fiind mai degrabă dependent de caracterul decidenților momentului, și nu unul instituțional, obiectiv! În acest context, nu pot să nu subliniez, pozitiv, dialogul avut cu domnul Attila-Zoltán CSEKE, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, precum și cu Direcția generală Administrație Publică din cadrul acestui minister. Orice gol în acest dialog, NAȘTE UN MONSTRU în legislație.
Ce obiective are proiectul „Consolidarea cooperării dintre Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) și structurile asociative ale autorităților administrației publice locale”?
Este un proiect la care țin foarte mult, venind să statueze și să operaționalizeze canalele de comunicare între structurile asociative ale autorităților administrației publice locale și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, pe de o parte, dar și cu celelalte segmente ale administrației publice centrale, MDLPA fiind interfața cu toate acestea, pe de altă parte.
Ce proiecte importante cu fonduri europene are în derulare A.Co.R.?
În acest moment, Asociația Comunelor din România are în implementare două proiecte importante, cu impact semnificativ în ceea ce privește activitatea administrației publice locale: un proiect finanțat din Granturile Norvegiene, proiect prin care vor fi instruiți 2000 de reprezentanți (un ales local și un funcționar public) ai 1000 de comune în domeniul transparenței, eticii și integrității, în vederea realizării unei administrații ce furnizează servicii de calitate populației. De asemenea, prin acest proiect vor fi instruiți și 500 de noi aleși locali, pentru familiarizarea cu legislația specifică. În acest proiect, A.Co.R. este partener cu Asociația Autorităților Locale și Regionale din Norvegia (KS) și cu Asociația Municipiilor din România (AMR). Al doilea proiect este finanțat din Programul Operațional Capacitate Administrativă și are ca și beneficiar MLPDA și cele patru structuri asociative ale autorităților locale din România. Proiectul are ca și obiectiv principal crearea unui instrument IT&C pentru realizarea consultării structurilor asociative de către instituțiile și autoritățile publice centrale în ceea ce privește modificările legislative cu impact asupra autorităților locale. Acest instrument va permite fiecărei asociații să realizeze o consultare reală și eficientă a membrilor, astfel încât modificările legislative viitoare să fie în strictă concordanță cu nevoile reale ale autorităților locale.
Cum colaborează A.Co.R. cu alte instituţiile internaționale?
Aici răspunsul este unul prin care fac și o comparație, deloc îmbucurătoare pe plan național, colaborarea fiind mult peste ce ne oferă autoritățile administrației publice centrale. Așadar, este o colaborare FOARTE BUNĂ, care are la bază rolul asumat de fiecare organizație în parte!
Cum ar trebui să se pregătească primarii comunelor din România pentru accesarea fondurilor din Programul Național de Investiții „Anghel SALIGNY” sau PNDL 3?
Programul Național de Investiții „Anghel SALIGNY” este foarte mult așteptat de către autoritățile administrației publice locale din România, continuând PNDL 1 și PNDL 2, programe care au contribuit din plin pentru dezvoltarea satului românesc. În acest sens, credeți-mă că primarii comunelor din România chiar știu ce au de făcut pentru BINELE COLECTIVITĂȚILOR LOCALE pe care le reprezintă. De aceea putem rămâne impasibili la reacții și aprecieri total nejustificate, lipsite de rațiunea lucrului bine făcut pentru dezvoltarea României, ce vin din partea unor politicieni iscusiți doar în arta denigrării și în desconsiderarea Programului Național de Dezvoltare Locală, etapa I și etapa a II-a, condamnând public și fără rezerve obstinația, nonșalanța și lipsa de scrupule a acestora, jignind primarii și implicit alegătorii lor, cei care poartă răspunderea, în fața legii și a cetățenilor, pentru actele și faptele lor. Din dorința de a sta „pe sticlă”, atunci când nu ești în stare să faci ceva bun pentru țară, denaturezi realitatea încercând să batjocorești autoritățile administrației publice locale, doar pentru că suportul local al tău, este ca și inexistent, căutând pe orice cale să șubrezească poziția primarilor în funcție. Se ignoră esența Cartei europene a autonomiei locale în sensul că autoritățile administrației publice locale reprezintă unul dintre principalele fundamente ale oricărui regim democratic și că existența autorităților administrației publice locale împuternicite cu responsabilități efective permite o administrație, în același timp, eficientă și apropiată de cetățeni, țopăind în vârful limbii și vorbind de fapte inexistente și doar închipuite, fără drept, ca iluștrii anonimi ori ca iluștrii impostori.
În calitate de Președinte al Asociației Comunelor din România, ce sfaturi aveți pentru primarii comunelor din Romania pentru perioada următoare?
Nu aș dori să fiu cel care să dau sfaturi, situându-mă, mai de grabă, pe poziția celui care chiar așteaptă sfaturi pentru îmbunătățirea activității generale a Asociației Comunelor din România. Oricare dintre colegii mei pot face câte ceva pentru ceilalți colegi din țară și asta nu este posibil decât prin Asociația Comunelor din România și prin filialele județene ale sale. Așadar, nu vin cu un sfat, ci cu îndemnul: „Prin unire se realizează fapte mari”, mottoul A.Co.R.
Pentru detalii despre proiectele Asociației Comunelor din România: acor.ro
Materialul a fost publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția Specială, Noiembrie 2021, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici: https://bit.ly/3qLeiZh
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici: https://bit.ly/3HvsStT