Un precedent care poate schimba infrastructura rutieră în toată Uniunea Europeană

 Franța: 450.000 de limitatoare ilegale, 90% neconforme

 În Franța, aproape 450.000 de limitatoare de viteză (ralentisseurs) sunt acum considerate ilegale, conform unui raport difuzat de France TV Info, analizat și de publicații precum Le Figaro și Capital. Estimările arată că 90% dintre aceste structuri nu respectă normele legale prevăzute de decretul n° 94‑447 din 27 mai 1994 și de standardul NF P 98‑300, care impun o înălțime maximă de 10 cm, amplasarea exclusiv în zone cu viteză ≤ 30 km/h și trafic redus.

Astfel de informatii sunt relatate si Jornal du Geek sau coditianul Soud Ouest.

 Problema nu este doar tehnică, ci juridică: ghidurile alternative, precum cele elaborate de CEREMA, nu au valoare legală și nu pot fi folosite ca argument în instanță. Conseil d’État confirmă ilegalitatea.

Edilii riscă dosar penal Decizia Conseil d’État, din martie 2025, a confirmat că limitatoarele neconforme sunt ilegale.

  • În plus, primarii care nu iau măsuri pentru a le elimina sau aduce la conformitate riscă să fie acuzați de „mise en danger délibérée de la vie d’autrui” – adică punerea deliberată în pericol a vieții altora.
  • Jurisdicția franceză deja oferă exemple concrete: Tribunalul din Lyon a ordonat demolarea unui limitator neconform instalat în Saint‑Jean‑le‑Vieux.

  Decizii similare s-au înregistrat în Var, Toulon și Grenoble.

 

 Drepturile omului și sănătatea populației, grav afectate

   Criticii acestor structuri subliniază că obligarea șoferilor care respectă legea să treacă peste obstacole fizice agresive reprezintă o încălcare a libertății de circulație – un drept fundamental.

  Impactul asupra sănătății este alarmant:

  • Persoanele cu afecțiuni post-operatorii, probleme articulare sau stimulator cardiac suferă din cauza șocurilor mecanice.
  • Ambulanțele și serviciile de urgență pierd timp prețios și expun pacienții la riscuri suplimentare.

  Aceste efecte au fost catalogate de ONG-uri drept discriminare și pericol public!

Poluare și costuri ascunse

  • Conform analizelor publicate de Challenges și Capital, limitatoarele contribuie semnificativ la:
  • Creșterea poluării: vehiculele frânează și accelerează frecvent, crescând emisiile de CO₂ și NOx.
  • Consum suplimentar de carburant: cu până la 30% mai mare în zonele cu multe limitatoare.
  • Poluare fonică: șocurile și frânările creează disconfort sonor în comunități.
  • Costuri uriașe pentru bugetul local: întreținerea și instalarea acestora consumă milioane de euro anual, în timp ce eficiența lor este pusă la îndoială.

   Un semnal de alarmă pentru România!

   Precedentul francez poate genera o reacție în lanț la nivel european. În contextul în care legislația UE pune accent pe mobilitate sustenabilă și drepturile cetățenilor, este foarte posibil ca limitatoarele tradiționale să fie interzise și în România sau in restul Europei.

Soluția?

Dispozitive moderne și inteligente, precum Sistemul Senzoristic Inteligent FLX-SSR , care oferă o alternativă legală, sigură și modernă, fără efectele negative ale acestor soluții învechite.

  • FLX-SSR este adaptiv, legal, inteligent și ecologic – funcționează doar la depășirea vitezei și nu deranjează vehiculele de urgență sau șoferii corecți.
  • Reducem poluarea prin eliminarea frânărilor și accelerărilor forțate.
  •  Avem eficiență dovedită prin simulări și teste în teren – cu scăderi semnificative ale accidentelor și ale vitezelor în zonele critice (școli, spitale, treceri de pietoni).

 

 Semafoarele cu radar blochează inutil traficul și penalizează șoferii corecți. Tot mai des întâlnite, semafoarele cu radar impun oprirea tuturor vehiculelor, inclusiv a celor care respectă viteza legală.

Acest lucru duce la:

  • Aglomerație și disconfort în trafic, mai ales în orele de vârf;
  • Iritarea și frustrarea șoferilor corecți, care sunt penalizați nedrept;
  • Consum suplimentar de combustibil și poluare crescută, cauzate de opriri și porniri repetate;
  • Ineficiență în situații de urgență, afectând ambulanțele, pompierii sau transportul public.

FLX-SSR, în schimb:

  • Respectă și favorizează șoferii disciplinați, coborând automat atunci când viteza este respectată;
  • Nu oprește traficul inutil și menține fluiditatea deplasării;
  • Funcționează adaptiv și inteligent, doar atunci când este cu adevărat necesar – în caz de depășire a vitezei sau prezență pietonală activată;
  • Protejează extrem de mult pietonii, la apăsarea butonului de pe semafor, lumina galbenă devine intermitentă, pragul rămâne ridicat indiferent de viteza autovehiculelor si luminile incorporate in liniile zebrei se aprind pană la terminarea traversarii pietonilor, după care isi reia functionalitatea normală.
  • Este mai puțin intruziv, dar mai eficient în schimbarea comportamentului rutier.
  • Permite trecerea autovehiculelor de interventie , acestea fiind detectate de la distante (100-150 de metrii) pe baza semnalelor sonore si pragul coboară pentru a fluidiza trecerea acestora.
  • Nu crează probleme la deszăpezire, permite trecerea autovehiculelor de deszăpezire la nivel, coborând pragul si in interior sistemul are un mecanism de dezghet sau degivrare astfel incât nu este afectat de temperaturile extrem de scăzute, de pe timpul iernii.

 FLX-SSR este legal, inteligent și conectabil:

  • Nu produce disconfort șoferilor corecți;
  • Nu afectează vehiculele speciale (salvare, pompieri, autobuze);
  • Este compatibil cu multe alte sisteme smart city (transmitere date, monitorizare);
  • Are o durată de viață mare și costuri reduse de întreținere.

FLX-SSR contribuie activ la reducerea poluării

Spre deosebire de soluțiile care impun frânări și accelerări inutile (bump-uri sau semafoare cu radar), sistemul nostru permite un stil de condus natural și economic, aliniat strategiilor de decarbonizare urbană și mobilitate sustenabilă.

Eficiență dovedită în prevenirea accidentelor fiind recomandat să se introducă pe infrastructura critică.

Testele reale și simulările efectuate au demonstrat:

  • Reducerea semnificativă a vitezei în zonele sensibile (școli, treceri de pietoni);
  • Eliminarea numărului de coliziuni și incidente;
  • Îmbunătățirea comportamentului preventiv al șoferilor.

Exemplu concret:

În prima zi de instalare a sistemului, procentul șoferilor care NU respectau viteza legală a fost de 92%. Treptat, comportamentul rutier s-a schimbat radical, iar după 6 luni, procentul celor care respectă viteza este zilnic peste 95%, atingând în unele zile chiar 99,3%. Cei care nu respectă limita sunt, de regulă, șoferi care trec pentru prima dată prin zonă.

Această evoluție pozitivă se bazează pe funcția avansată de monitorizare a traficului, integrată în software-ul nostru, care permite analiza continuă a comportamentului rutier și furnizarea de date în timp real.

  Recomandări pentru edilii din România:

  • Inventariați toate limitatoarele existente și verificați conformitatea lor cu legislația națională și europeană.
  • Evitați investițiile în sisteme depășite – pot genera litigii și sancțiuni.
  • Includeți în buget proiecte pentru soluții inteligente – există deja tehnologii inovatoare în România, precum FLX-SSR, eligibile pentru fonduri europene.

Concluzie

Ceea ce se întâmplă astăzi în Franța este mai mult decât o știre, este un avertisment pentru administrațiile locale din întreaga Uniune Europeană.

Înlocuirea limitatoarelor tradiționale cu soluții inteligente nu este doar o opțiune, ci o necesitate legală, socială și economică.

Conform OUG 98/2010 și Directivei UE 2008/114/CE, infrastructura critică națională (ICN) include sisteme și componente esențiale pentru funcționarea societății, cum ar fi transportul, energia și informațiile.

Coordonarea protecției cade în sarcina CNAIPIC (Ministerul Afacerilor Interne) și STS Legislația prevede identificarea, desemnarea și protecția infrastructurilor critice, dar include și componente de mobilitate urbană sigure, cum ar fi trecerile inteligente de pietoni.

Tronsonul rutier care deservește zona pietonală și intrările în localități este parte integrantă a infrastructurii critice — în special în proximitatea școlilor, spitalelor sau sediilor administrative.

Protecția acestor zone implică controlul traficului și reducerea riscurilor rutiere. România are oportunitatea de a deveni lider și exemplu de bune practici în infrastructura rutieră inteligentă la nivel european și mondial, dar acest obiectiv poate fi atins doar prin implicarea și colaborarea tuturor celor care activează în administrațiile publice.