Primăria Ponor

12349 Vizualizări
Tip: Comuna
...

Istoria comunei Ponor este făcută de “ponoreni”, aşa cum ne prezintă preotul Alexandru Gherghel în lucrarea “Monografia istorică a Bisericii Sfantul Nicolae din comuna Ponor” – Teză de Licenţă – 1958 – Lucrare de o deosebită importanţă istorică – cu caracter ştiinţific – aduce la lumină toate persoanele şi faptele măreţe ce au însemnat ceva în timpul lor pentru locuitorii acestor meleaguri.
Denumirea comunei Ponor – vine de la poziţia geografică – dealuri line – fără contururi regulate (ponoare) îmbinate cu văi adânci şi largi. Cu toate că Ponorul a avut de la început acelaşi relief în decursul vremii a purtat mai multe denumiri: Ponorul înainte de 1848 a fost o comună administrativă împreună cu Mogoşul şi Rîmeţul iar centrul comunei era Rîmeţul. De aceea şi azi moţii îi mai zic acestei comune “Ponorul Rîmeţului”. În anul 1882 intră în componenţa comunei Ponor şi satul Brădeşti (sat aparţinător Rîmeţului). În 1911 numirea comunei Ponor s-a schimbat în Ponorul Mare (Nagy-Ponor iar Geogelul în Kisgyogypatak) numire ce se cerea a se folosi de toate autorităţile şi de popor. Această numire credem că i s-a dat acestei comune pentru a se deosebi de “Ponorul Cîmpenilor” care n-a durat decât până la încorporarea Ardealului la România, când Nagy-Ponor s-a transformat în “Ponor” iar Kiss ponor (Ponorul Câmpenilor) în “Ponorel” numiri ce au rămas neschimbate până azi.
Vechimea locuitorilor pe meleagurile Ponorului se zice că ar fi de pe la anul 105 e.n. când oştenii romani din legiunea lui Traian, sătui de luptă s-au retras cu fetele dace răpite din împrejurimi pe aceste văi înconjurate de păduri pe unde până atunci, nu se pare să fi călcat picior de om. Ca argumente sunt conştiinţa unanimă a ponorenilor că partea bărbătească e provenită din romani, iar cea femeiască din neamul dac. Chiar fizionomia bărbătească are în cele mai multe cazuri asemănări foarte vădite cu cele mai reprezentative figuri la romani, apoi costumele populare feminine păstrează reminiscenţe dace. Despre părţile comunei care au fost populate prima dată se crede că ar fi cele dinspre răsărit (satul După-Deal, Vale în Jos).
Dat fiind faptul că originea locuitorilor Ponorului este cea daco-romană, desigur că naţionalitatea nu poate fi decât cea română iar religia cea ortodoxă cum afirmă un raport din 1920. Statornicia munţilor ce-i înconjoară le-a insuflat ponorenilor tărie încât au rămas statornici neamului românesc, a cărui sânge pulsează şi azi cu putere în strănepoţii lui Horea şi Avram Iancu, încât şi-au păstrat cu multă sfinţenie până azi alături de credinţă, limba curat românească, portul ardelenesc.
Ocupaţia ponorenilor de la început a fost vânatul şi facerea mangalului (cărbunele de lemn) pe care îl transportau în saci pe cai la oraşe pantru fierari şi încălzit. Despre această ocupaţie a primilor locuitori vorbesc şi azi vetrele de cărbuni de pe păşunea comunală care se zice că ar fi chiar de pe timpul romanilor.
Locuitorilor comunei li se atribuie porecla “Mocani” sau “Ţopi” după unii autori.
De la Cheile Rîmeţului în sus încep adevăratele comune mocăneşti dintre care amintim: Întregolde, Rîmeţ, Ponor, Mogoş.
Contribuţia ponorenilor la răscoala lui Horea şi Avram Iancu precum şi în cele două războaie mondiale a fost de netăgăduit.
Revoluţia lui Horea a început în părţile moţeşti ale Apusenilor. Ponorenii au fost printre primii luptători care au luat parte activă la acea chemare naţională. Se ştie că în Mogoş s-au adunat ponorenii şi celelalte sate de munte, la începutul răscoalei. În 16 noiembrie 1874, răsculaţii întâmpină armata astfel “... pe la două ceasuri după amiază se aud numai deodată chiote asurzitoare şi împuşcături pe munte. Era mulţimea ţăranilor care venea dinspre Mogoş, Ponor şi Rîmeţ”. Câte lupte anume vor mai fi fost prin Valea Ponorului şi Geogelului nu se ştie, dar pe la 16 noiembrie pe malul Arieşului de unde se vedea armata lui Leopold, de cealaltă parte de pod de unde veni sublocotenentul cu 2 soldaţi şi le strigă să trimită pe mai marele lor să se înţeleagă. Atunci se arătă căpitanul Furdea Nicula din Ponor împreună cu Triş Ioan, amândoi călări. Aceştia au fost amăgiţi de au făcut pace cu oastea ungară, care le-a restituit toţi prizonierii. Dar zvonul făcut de unguri că Horea a spus că toate căpeteniile trebuie să puie pace cu armatele stăpânirii iar oamenii să plece acasă a fost o pace înşelătoare şi a dus la nereuşita răscoalei. După 64 ani ponorenii se înrolează din nou sub conducerea lui Avram Iancu pentru înlăturarea jugului cel greu al iobăgiei. Mulţi dintre bătrânii de atunci îşi aminteau de suliţele rămase de pe vremea lui Iancu de la părinţii şi bunicii lor.
În 1848 peste comuna Ponor n-a ajuns greul luptelor pentru că la porunca conandantului Axente Luca din Ponor ieşeau pe vârfurile munţilor şi dealurilor obligatoriu, femeile, copii şi bătrânii şi fiecare persoană era datoare să facă câte zece focuri care erau întreţinute în toate nopţile de asediu. Drumul de la comună era surpat şi barat cu lemne şi pietre ca armata duşmană să nu poată pătrunde. Focurile de pe dealul Hopagiului au avut o aşa de puternică impresie asupra armatei năvălitoare care ajunsă până în apropierea Ponorului s-a retras grabnic până dincolo de Tarcău înspre Rîmeţ unde a poposit peste noapte. Dar răsculaţii lui Axente Luca i-au urmărit şi pe când dormeau mai bine au năvălit asupra lor iar rezultatul bravurii lor s-a văzut abia la răsăritul soarelui când sângele vărsat acoperea pământul în adevărate bălţi. De atunci acel loc poartă numele până azi “La Fântânele”. Şi în cele două războaie mondiale ponorenii şi-au dat partea lor de contribuţie. Astfel în primul război mondial au fost chemaţi sub arme 205 oameni din care s-au mai întors numai 158 restul de 47 au murit. În al doilea război mondial s-au jertfit pentru patrie ca eroi 7 ponoreni.
În anul 1952 a fost ridicat “Monumentul eroilor” din Ponor unde sunt înscrise cele 54 persoane decedate – cinste memoriei lor
Ca o încheiere a revoluţiilor ţărăneşti din Ponor putem aminti aici şi aşa zisa revoluţie ce a avut loc în 1918, la sfârşitul primului război mondial, când cei întorşi din bătălie s-au răsculat contra stăpânirii maghiare de atunci, precum scrie şi preotul George Lazăr în cronica sa “că revoluţionarii IOSIF BUTA cu consorţii” la 5 noiembrie 1918 au împuşcat în faţa primăriei pe notarul IOAN VISA din Şeica Mare pentru nedistribuirea ajutoarelor de concentrare la femeile din comună. Această răscoală s-a întins şi asupra celorlalte comune din faţa căreia au fugit toţi funcţionarii publici, notari şi jandarmi. Ghioghiu Iosif povesteşte cum poporul din Rîmeţ a înconjurat casa notarului de acolo, care a scăpat cu fuga pe fereastră la miezul nopţii. Tot atunci la Ponor a fost executat şi un rău făcător care a dat foc la mai multe şuri, şapte în acea zi.
Atitudinea ponorenilor în lupta contra unirii cu Roma (catolicism) a fost pozitivă. Ei au respins această convingere impusă la 1699 prin preotul lor Alexandru care împreună cu alţi preoţi din comunele vecine au răspuns în scris la apelul din 14 aprilie 1698 pentru a se uni cu Roma declarând comun “Legea noastră românească din legea grecească o ţinem întreagă şi o ţinem aşa fiindcă în ea ne-am aflat”. De asemenea au participat în anul 1761 la revoluţia lui Şofronie prin care ortodoxia ardeleană şi-a cerut dreptul la viaţă. S-au împotrivit şi generalului Bucow şi au cerut să nu strice mănăstirea Rîmeţului unde ei aveau şcoală (1762), iar în 1819 au zădărnicit toată propaganda catolică rămânând în vechiul făgaş - ortodoxia
Prima şcoală a ponorenilor, precum şi a comunelor din jur nu a fost în Ponor ci la Mănăstirea Rîmeţului la o depărtare de 15 km. În 1762 generalul Bucow a distrus şcoala şi nu s-a mai reparat până în 1792. Cel dintâi local de şcoală a fost ridicat în Ponor în anul 1876, funcţionând până în anul 1911 când s-a mutat învăţământul în noul local din “Vîztop” iar vechea şcoală a fost transformată în casă culturală. În anul 1924 -1 februarie- s-a înfiinţat în satul După-Deal o şcoală primară cu un post de învăţător. Din 1876 şi până în 1940 şi-au desfăşurat activitatea un număr de 26 învăţători.
Casa culturală a fost întemeiată de societatea tineretului în localul şcolii vechi din cimitir în 1923 sub preotul Ioachim Groza care a înfiinţat şi următoarele societăţi: Renaşterea, Reuniunea Femeilor, Cercul cultural “Astra”, Frăţia ortodoxă, Temperanţa şi Sfatul păcii. Toate acestea au funcţionat la casa culturală până la al doilea război mondial.
În anul 1912 preotul Vasile Breşa a înfiinţat banca populară “Înaintarea” cu 70 membrii şi un capital social de 70 coroane. Sub conducerea ei s-au înfiinţat şi “Tovărăşia economică asigurarea vitelor” – filiala Ponor – centrala Orăştie cu 170 de membrii. Tot banca a înfiinţat şi prima cooperativă de mărfuri şi cereale din sat. Această bancă s-a gospodărit bine având şi un camion propriu, care uzându-se complet din lipsa de grijă a şoferului a cauzat falimentul băncii. De la Banca Populară “Înaintarea” din Ponor a mai rămas casa de bani ce se află la Primăria Ponor şi amintirea timpului ei de înflorire.
Clădirea în care a funcţionat prima şcoală din Ponor (1876), casa culturală (1923) şi banca Populară “Înaintarea” (1912) după cel de-al doilea război mondial a rămas pustie până în anul 1953 când reparându-se a fost prefăcută în casă parohială funcţionând până în anul 197   când s-a construit noua casă parohială a bisericii din satul Ponor. Actual este dărăpănată şi pustie. Casa parohială din Ponor a fost zidită în anul 1900 de preotul Laurenţiu Ciorbea care a donat-o bisericii în anul 1910. A funcţionat până în 1953 când s-a mutat la vechea şcoală din cimitir. În clădire a funcţionat miliţia până în anul 1961 după care a funcţionat Bufet până în anul 1970, apoi centrul de preluare şi prelucrare lapte – 1974.
Cimitirul parohial Ponor, e format în jurul bisericii şi este împrejmuit cu gard de zid din 1905, când fiecare familie a adus câte 5 care de piatră şi a plătit un zlot. De când există acest cimitir nu se ştie precis, dar din Protocoalele Morţilor în intervalul de 140 ani (1815-1955) au intrat pe poarta acestui cimitir 5299 de repausaţi. Punând în comparaţie naşterile ce au existat în acelaşi interval s-a constatat că mortalitatea a întrecut natalitatea cu 1461 morţi. Calculând care a fost media de viaţă a locuitorilor de la parohia Ponor s-au constatat următoarele
1815-1865 adică 50 ani – 31 ani, 6 luni, 6 zile
1815-1955 adică 140 ani – 39 ani, 4 luni, 7 zile
1944-1955 adică 10 ani – 45 ani, 7 luni, 5 zile
Pe măsură ce traiul locuitorilor s-a îmbunătăţit mortalitatea a scăzut iar media de viaţă a crescut.
Parohia ortodoxă Ponor a fost de la început de sine stătătoare. Nu se cunoaşte precis data înfiinţării, dar se deduce că a existat încă înainte cu mult de 1700 după cum se cunoaşte că în 1699 aveau preot pe Popa Alexandru. Şi atunci când era o comună politică cu Rîmeţul şi Mogoşul, centrul-primăria- era în Ponor. Chiar şi Horea avea în Ponor un căpitan pentru a însufleţii masele la răscoală. În anul 1733 sub popa Savu parohia avea 95 familii, în circumsripţie, din 1805 avea 870 familii, 3 biserici şi 6 preoţi aparţinând cercului Zlatna şi protopopiatului Alba până în 1900 până când Ponorul şi Geogelul s-au încorporat la protopopiatul Lupşei până în 1945 când a trecut din nou la protopopiatul Aiud unde este şi astăzi. În anul 1886 parohia Ponor avea 1102 suflete, în 1895-1054 suflete, 1958-1031 suflete, 1999-510 suflete.
Dintre bisericile anterioare nu se cunoaşte decât una de brad fără pictură care a fost vândută după 1800 parohiei Micoşlaca – Aiud.
Biserica actuală cu hramul Sfântului Nicolae e construită din piatră şi cărămidă, în formă de corabie, lungă de 25 m şi înălţimea turnului de 50 m. Este zidită în anul 1800 şi are o frumoasă arhitectură interioară formată din 5 bolţi sprijinite pe arcuri.
Pictura acestei biserici este foarte bine păstrată, stilul ei este semi-bizantin. A fost executată de zugravul Teodor şi fii săi, Nicolae şi Iacob în anii 1809 cea din altar, iar cea din restul bisericii în 1823. Se spune că aceştia şi-au preparat culorile pentru pictură din florile culese de fetele fecioare din Ponor de pe câmp. Sfinţirea bisericii a avut loc la 9 octombrie 1818. În anul 1930 a avut loc prima renovare, apoi în 1955 şi 1977-1978
Din anul 1760 şi până în prezent biserica din Ponor a fost slujită de 15 preoţi.
Clădirea “Primăriei” vechi a comunei datează din anul 1900 şi este aşezată în partea stângă a văii Ponorului, satul Ponor. Clădirea a fost renovată în anii 1961-1963 şi a funcţionat până în anul 1971 când administraţia comunei s-a mutat în clădirea nouă din Ponor-Deal. Aici s-a format “centrul civic” al comunei Ponor, fiind grupate toate clădirile de interes public cum sunt: Primăria (anul construcţiei – 1971), Poliţia (anul construcţiei 1977), Magazin sătesc (anul construcţiei – 1957), Şcoala generală I-VIII (anul construcţiei – 1980), bloc locuinţe (anul construcţiei – 1977), Centru colectare lapte +magazin privatizat (anul construcţiei – 1995), Biblioteca comunală (în sediul primăriei), centrul agricol, punct sanitar veterniar, agenţie PTTR, etc.
Nici comuna Ponor nu a fost ferită în decursul timpului de calamităţi, cutremure, secete, inundaţii, războaie, boli. Cele mai vechi însemnări privind calamităţile sunt consemnate în hrisoavele bisericii Sf. Nicolae din Ponor. Astfel, a fost însemnat că la Crăciunul din 1911 un vânt năpraznic a descoperit turnul bisericii şi care a fost nevoie să fie acoperit. Apoi joi 13 iunie 1913 a trăznit în turn făcând bagube în valoare de 50 coroane. Se face de asemenea menţiunea că la cutremurul din 1940 s-au făcut 20 de crăpături în bolţi şi a trebuit să fie reparată. Se mai menţionează că şi gospodăriile ţăranilor s-au ales cu crăpături în pereţi. Cutremurul din 1977 nu a avut efecte nedorite asupra populaţiei comunei.
În ceea ce priveşte inundaţiile povestesc bătrânii că mai demult a fost o rupere de nori la munte şi atunci apa văii a mânat în furia ei case şi câteva mori care au fost înghiţite la Vânătare, dar nici la Arieş nu au ajuns. Inundaţiile din 1970 au afectat o locuinţă iar una a fost îngropată sub pământ din cauza alunecării de teren. De asemenea au fost distruse drumurile din apropierea văilor. La inundaţiile din 1975 nu au fost constatate pagube însemnate, doar infrastructura localităţi a fost afectată. Foametea din 1933 şi 1947 a afectat localitatea din plin, preţul unei ferdele de grâu ajunsese la preţul unei oi.

Persoane din instituție

Primar: Petruţ Bujor
Viceprimar: Lucian Dragoș Blaga
Secretar cu atributii: Maria Stan
Contabil: Maria Speranţa Felea
 

Cuvântul primarului

Va multumesc pentru ca ati ales sa utilizati si acest canal de comunicare, o modalitate prin care Primaria Comunei Ponor este mai aproape de cetatenii si oaspetii sai, dar si o platforma menita a îmbunatati activitatea de comunicare atât dinspre comuna catre cetatean, cât si în sens invers.Ne dorim ca pe aceasta cale sa venim in sprijinul cetatenilor, oferindu-le dreptul la informatia produsa si gestionata de administratia publica locala si in acelasi timp sa fim o fereastra deschisa permanent tuturor celor ce vor sa ne cunoasca comuna si pe noi.
Cu respect,Primar, Bujor Petruț

Numele localităților aflate în administrație

Ponor, După-Deal, Vale în Jos, Valea Bucurului, Geogel, Măcăreşti

Așezarea geografică

Comuna Ponor este situată în partea central-nordică a județului Alba, între Munții Metaliferi și Munții Trascăului, la o distanță de 68 km de Municipiul Alba Iulia, resedința județului și 36 km de Aiud cel mai apropiat oraș

  • Suprafață: 5196 ha
  • Intravilan: 190 ha
  • Extravilan: 5006 ha
  • Populație: 568
  • Gospodării: 340
  • Nr. locuințe: 376
  • Nr. școli: 1
  • Activitati economice si specifice zonei

    Creșterea animalelor
    Prelucrarea laptelui
    Firme reprezentative:
    S.C. MONTANA CAD SRL
    Producători locali:
    PFA și IF

     

    Evenimente

    OBICEIURI ŞI TRADIŢII
    Limba ponorenilor e curat românească, spre deosebire de alte părţi ale Ardealului , dar totuşi putem deosebi câteva particularităţi mai arhaice.
    Între ei locuitorii, indiferent de vârstă sau grad de rudenie, nu prea întrebuinţează pronumele de referinţă decât faţă de străini. Copiii zic părinţilor “măi tată” ori la un om bătrân “tete”, dar în frază folosesc şi astăzi “mă” sau “voi” în loc de dumneavoastră. În loc de “aceea” sau “acela” folosesc “hăla” sau “haia”. Cu toate acestea ei sunt culţi, respectuoşi faţă de străini şi foarte ospitalieri.
    Portul naţional local asemănător cu cel de la Buciumeni sau Săliştea Sibiului este o operă de artă. Costumul bărbătesc constă dintr-o cămaşă albă, lungă până către genunchi, cusută pe la poale, guler, gură şi manşete în modele româneşti ornamentate numai în negru. De sub cămaşă apar cioarecii strâmţi, peste cămaşă se încinge pieptarul încheiat pe subţioară, cusut peste tot în mătase neagră, cu flori mici negre, cu stamine mici, galbene, roşii sau albastre. Bărbaţii poartă pălărie neagră, la brâu centură de piele, în picioare bocanci sau cizme de piele.
    Costumul femeiesc se compune din cămaşă şi poale albe, cusute pe la poale, mâneci şi guler ca şi cele bărbăteşti tot în negru cu modele româneşti de 3-5 cm lăţime. Pieptarul se încheie în faţă, brâul este de stofă neagră şi sunt ormanentate cu flori naturale cusute cu fir auriu sau argintiu. Năframa întrebuinţată de neveste este de culoare neagră cu ciucuri lungi iar fetele cu năfrămi colorate care se poartă legate înainte. În picioare poartă ghete şi pantofi. Numărul costumelor populare este din ce în ce mai mic iar în ultimii 20 ani se poartă foarte rar.
    Nunţile, până în anul 1965, se făceau în mare trombă. În ajun vreo 20 de flăcăi se adună la mire, ridică câte un arminden de brad lung de 25-30 m curăţit de coajă până la vârf unde lasă crengile pe care le împodobesc cu panglici de hârtie creponată, apoi în locul cel mai de sus pun un şerveţel frumos legat cu un colac, o sticlă de ţuică şi un premiu în bani. De la mire la mireasă şi la biserică înainte toţi nuntaşii mergeau călări pe cai. Întorşi de la cununie. Toţi îşi încercau puterile să urce în vârful armindenului şi cel ce reuşeşte e răsplătit cu darurile din vârful armindenului . Începând de la Paşti şi până la Rusalii creştinii fac sfeştanii în case iar la munte (la animale) la fiecare cruce din culmile de dealuri, pentru semănături - în tot timpul anului.
    Măncărurile tradiţionale sunt “Balmoşul cu salată verde” cârnaţul şi slănina afumată, ouă fierte, etc.
    Hramul bisericii se face cu pomenirea văilor şi munţilor când creştinii aduc multe daruri ca: prescuri, lumânări, tămâie, vin, fructe, etc. Atunci se încheie aşa numita asociaţie “cununa anului” care e formată din creştinii ce se obligă a da grâul, vinul şi banii trebuincioşi pentru prescuri în timpul unui an. Aceştia sunt pomeniţi la slujbele de peste an.
    La colindat se umblă în formaţii de crai, stea, turcă (capră) iar feciorii cei mai mari umblă în grupuri la colindat având şi câte 1-2 muzicanţi. În trecut darurile ce se dădeau la crăciun constau în bani, colaci, măncăruri, băuturi, prăjituri. La sfârşitul celor 3 zile de colindat se adunau toate darurile şi se făcea o petrecere la care invitau şi pe cei ce i-au colindat. Astăzi darurile constau numai în bani, colindătorii se adună la cele două cămine culturale, iar banii sunt strânşi cu ajutorul caprei (turca).
    Până în 1960 ponorenii mai aveau şi o tradiţie de muncă. În orice vară, aproape din fiecare casă mergeau la “ţară” câte 1-3 persoane, care se întovărăşeau în echipe şi luau cu ruptul la secerat holdele de pe Valea Mureşului, de unde se întorceau cu grâu în schimbul muncii. La fel şi la culesul porumbului toamna. Plecarea la ”ţară” era un fel de sărbătoare precum este în 21 mai ieşirea cu vitele la păşune. Sosirea de la ţară constituia o sărbătoare şi mai mare, când cei rămaşi acasă îi întâmpinau ca pe nişte eroi, ce printr-un efort de câteva săptămâni au asigurat pâinea familiei. Un alt obicei ce a existat în comuna Ponor în decursul a două secole era adunarea sărbătorească de la “Piatra Crîsnicului”. Acest loc, asemeni sărbătorii de pe Muntele Găina, constituia un prilej de întâlnire al fetelor şi flăcăilor din Ponor şi comunele limitrofe: Baia de Arieş, Mogoş, Rîmeţ, Lupşa, Bistra. În fiecare an în luna Rusaliilor preoţii din aceste comune se întâlneau acolo, făceau maslu după care flăcăii şi fetele care aducea merinde şi băutură de acasă încingeau o horă la muzica lăutarilor până noaptea târziu. Acest obicei a durat până în anul 1965.
    Ieşirea la munte privind văratul are loc la 21 mai. Aici erau pregătite stânele şi colibele pentru animale. Învoirea văratului constituia o tradiţie şi era urmărită de 1-2 paznici. Taxa de gloabă constituia dublul taxei legale. Până în 1970 măsura laptelui la oi se exprima în Kg-brânză/cap de oaie (de obicei 3 kg brânză şi 1 kg unt). După 1970 amplasarea stânelor fiind organizată mai aproape de locuinţele gospodarilor măsura laptelui este un muls pentru 5 oi, două mulsuri pentru 10 oi, etc.
    Ca unitate de măsură pentru lungime a fos folosit stânjenul = 6 picioare = 1,896 m. Ca unitate de măsură pentru suprafaţă a fost folosit iugărul cadastral = 576 prăjini pătrate = 1600 stânjeni pătraţi = 5,754 metri pătraţi.
    Ca unitate de capacitate a fost şi este folosită litra (ferdela) = 20 l (15Kg), mirta = 1/2 litre, pătrarul = 1/4 litre. Actualmente sunt folosite ca unităţi de măsură: metrul, m2, litrul, kg, ţolul, litra (ferdela).
    Până în anul 1974 comuna Ponor nu a avut târg de animale şi mărfuri. Locuitorii comunei mergeau să vândă şi să cumpere animale şi mărfuri la târgurile din comunele învecinate: Sălciua, Lupşa, Mogoş, Rîmeţ, etc. După 1974 s-a înfiinţat târg de animale şi mărfuri – o dată pe lună.
    Deşi Ponorul este o comună de munte totuşi în decursul timpului s-au ridicat câţiva oameni de seamă din văile ei.
    Întâi vom aminti pe preoţii dinastiei Ciorbeştilor Ilie, Simion şi Laurenţiu Ciorbea. Din neamul lor s-a ridicat din partea ţărănească şi protopopul Sighetului Iosif Ciorbea. Neamul Ciorbeştilor a culminat cu Victor Ciorbea fost prim ministru al României (1996-1997).
    Tot din ţăranii de aici s-a ridicat şi Victor Herdea, învăţător din Aiud, Chirilă Ioan preot în Bucureşti, Laurenţiu Groza preot în Aiud, Ioachim Groza învăţător şi preot în Ponor.
    Amintim apoi pe Vasile Palcu colonel al armatei române-Bucureşti, Remus Lazăr peofesor, preot – Cluj-Napoca, Ioan Clamba profesor director Liceul Turda, Graţian Todoriu colonel Bucureşti, Florin Cristea maior Bistriţa-Năsăud, Ioan Andrieş arhitect Alba Iulia, Nicolae Cotoară colonel Cluj-Napoca.
    Trebuie amintit de asemenea pe Victor Băieşan dascăl şi director la şcoala generală Ponor care în perioada 1950-1966 a contribuit cu mult zel la educarea tinerei generaţii. De asemenea Aurel Bîrluţ fost primar în perioada 1930-1943 şi Severean Cotoară fost primar în perioada 1957-1980 au fost fii ai comunei care au contribuit la dezvolatarea socio-economică a comunei Ponor.

    Obiective turistice

    Tăul Mlhua
    Vânâtările Ponorului
    Cheile Geogelului
    Monument istoric BISERICA SF. MIHAIL ȘI GAVRIL GEOGEL
    Mănăstirea de călugări SF, NECTARIEși Mănăstirea de maici SF. SPIRIDON

    Facilități oferite investitorilor

    În domeniul combaterii factorilor de poluare şi păstrare a calităţii mediului:
    Grija faţă de gospodărirea fondului forestier şi evitarea tăierilor masive
    Măsuri pentru păstrarea curată a celor două cursuri de apă (Valea Ponorului şi Geogelului) prin atenţionarea persoanelor fizice şi a agenţilor economici să nu deverseze materii poluante în apă
    Evitarea construirii de unităţi economice poluante (crescătorii de păsări, ferme zootehnice, etc.) în apropierea centrului civic al comunei sau în apropierea locuinţelor sau punctelor destinate sejurului turistic
    Protecţia şi protejarea monumentului eroilor, a cimitirelor şi a bisericilor de pe raza comunei- păstrarea esteticii arterelor de circulaţie şi taluzarea sectoarelor de drum care prezintă pornituri
    Realizarea de spaţii verzi şi plantări de arbuşti ornamentali în centrul comunei
    Realizarea de materiale de propagandă diversificate (afişe, panouri) privind protecţia mediului înconjurător
    Postul de politie  de pe raza comunei să ia în atribuţii şi protecţia mediului şi să servească drept “Gardă Ecologică” cu implicaţii directe în protejarea şi păstrarea calităţii mediului deşi aerul, apa şi solul din zonă nu depăşeşte L.M.A. pe substanţe poluante, este necesar ca aceste analize să se facă frecvent în zonă pentru a evita din timp eventualele efecte negative
    În domeniul agriculturii:
    Sunt necesare măsuri pentru cultivarea integrală a celor mai bune suprafeţe de teren cu plante care găsesc condiţii mai favorabile în zonă
    Prin  direcția agricolă  trebuie asigurat necesarul de seminţe şi material săditor cu valoare biologică mare
    Pentru menţinerea efectivului de animale cu productivitate ridicată este necesar să se asigure reproducători (tauri, vieri, berbeci) de rasă prin înfiinţarea din nou a staţiunilor de montă si  înfiinţarea de staţiuni de montă artificiale
    Revigorarea  asociaţiatilor și crescătorilor de animale pentru a le apăra drepturile iar datorită faptului că nu are cine îngriji animalele la păşunat, fiind persoane în vârstă de perste 60 ani se pot înfiinţa asociaţii între mai multe familii pentru grija animalelor
    Asigurarea păşunatului raţional pe păşunea comunală
    Trebuie în continuare asigurată asistenţa sanitar- veterinară a animalelor
    Târgul de animale şi mărfuri – ca sursă de venit pentru comună şi pentru populaţie trebuie menţinut şi modernizat cu noi standuri pentru animale
    Crearea de microferme de creştere a animalelor  de către persoane tinere, dar cu facilităţi financiar- bancare de creditare corespunzătoare
    Conform planului de urbanism al comunei păşunea comunală dispune de zone cuprinse în perimetrul construibil iar aici se pot face investiţii în construirea de raioane, case pastorale, parc eolian, etc.
    Fertilizarea fâneţelor şi păşunilor cu îngrăşăminte organice
    Oricare ar fi evoluţia micii mecanizări, în nici un caz nu trebuie renunţat la eforturile de sporire a efectivelor animalelor de tracţiune: boi de muncă şi cai deoarece nu conferă doar potenţial de tracţiune ci şi cantităţi importante de îngrăşământ organic şi venituri mari prin vânzarea lor
    Construirea de grajduri care să asigure condiţii corespunzătoare de creştere a animalelor (compartimentare, luminozitate, rigole de scurgere, alei de furaje, platforme de gunoi, etc)
    Înfiinţarea uneia sau mai multor cooperative (societăţi de marketing) care să preia produsele prime sau finite de la populaţie în vederea valorificării, după modelul occidental
    Valorificarea ineficientă şi nesatisfăcătoare la nivelul comunităţii (comunei Ponor) reprezintă şi punctul vulnerabil al localităţii.
    Referitor la evoluţia populaţiei şi a forţei de muncă:
    Stabilizarea populaţiei prin asigurarea unor condiţii mai bune familiilor tinere - prin crearea de noi locuri de muncă, prin înfiinţarea unor unităţi care să valorifice materiile prime pe plan local în special în prestări de servicii şi zootehnie
    Este necesară acordarea de facilităţi (împrumuturi pe termen lung cu dobânzi mici) pentru construirea de locuinţe, procurarea de animale şi material agricol, cumpărări de materiale de construcţii
    Aprobarea de material lemnos pentru construirea de locuinţe, grajduri, fânare, etc.
    În domeniul sănătăţii:
    Punerea in folosinta a noului dispensar  uman si veterinar
    Înfiinţarea unui cabinet stomatologic
    Înfiintarea unei farmacii umane si veterinare
    Spaţiu corespunzător pentru punctul sanitar din satul Geogel
    Asigurarea unei ambulanţe permanente la dispensarul Ponor.
    Prestări servicii
    Se va avea în vedere înfiinţarea unei unităţi-atelier de cojocărie, croitorie
    Este necesară dotarea comunei cu un gater pentru debitat lemne
    Foarte necesar pentru populaţia comunei Ponor este înfiinţarea unei brutării
    Asocierea, formarea şi profilarea unor unităţi de servicii care să asigure achiziţionarea de fructe de pădure (măcieşe, mure, zmeură, etc.), ciuperci de pădure (hrib, gălbior,etc.) precum şi plante medicinale care se găsesc din abundenţă în zonă
    În domeniul infrastructurii:
    Se vor face eforturi de a găsi sursa de finanţare în vederea începerii lucrărilor la drumul DJ – 107 I Aiud-Râmeţ, Ponor- Sălciua, precum şi deschiderea drumului DJ 107 I – Ponor- Mogoş
    Se va avea permanent în vedere modernizarea prin orice mijloc a drumurilor DC – 105, DC – 106, precum şi a celorlalte drumuri comunale
    În domeniul învăţământului:
    Menţinerea stării actuale prin reparaţii curente la  şcoala  de pe raza comunei Ponor
    Creşterea calităţii învăţământului prin angajarea de personal calificat ca o condiţie primordială
    Creşterea exigenţei cadrelor didactice faţă de nivelul de pregătire al elevilor
    Stimularea materială a elevilor care sunt nevoiţi să facă naveta pe jos la şcoală de la o distanţă mai mare de 5 km
    Introducerea în mediul rural- montan a unor discipline de montanologie care să ducă la formarea viitorilor fermieri şi stabilizarea acestora în această zonă.
    Protecţia socială:
    În domeniul protecţiei sociale prin comisiile de specialitate ale Consiliului Local se va avea permanent în vedere ocrotirea persoanelor şi familiilor fără posibilităţi materiale, bătrânilor bolnavi şi singuri. Avem 173 pensionari de stat sau urmaşi
    Este necesară înfiinţarea, pe raza comunei, a unui cămin- şcoală pentru copiii proveniţi din familii cu mulţi copii şi cu o situaţie materială mai slabă. În timpul perioadei mai-octombrie ei pot fi repartizaţi la cetăţeni în comună pentru îngrijirea animalelor
    POSIBILITĂŢI DE DEZVOLTARE, OBSERVAŢII PRECIZĂRI
    Puncte forte:
    Zonă euromontană considerată ca aparţinând grupului celor mai sărace comune, definită ca zonă defavorizată
    Cuprinsă în regiunea a VII de dezvoltare rurală a României
    Comuna Ponor beneficiază de condiţii ecologice favorabile cu mult sub L.M.A. de substanţe poluante – aer, apă, sol - şi obţinerea de produse pur ecologice
    Creşterea animalelor – ocupaţia principală şi sigură a locuitorilor comunei, activitate dusă prin muncă până la sacrificiu – tradiţie de necontestat a ponorenilor
    Concluzii certe privind stabilirea populaţiei tinere în zonă după perioada post-decembristă deşi condiţiile de viaţă nu s-au îmbunătăţit
    Pretenţia populaţiei faţă de condiţiile de trai este redusă
    Comuna Ponor poate fi o zonă agroturistică de excepţie, fiind favorizată de condiţiile naturale
    Puncte vulnerabile:
    Infrastructura nesatisfăcătoare la nivel local caracterizată prin lipsa drumurilor de acces la gospodăriile populaţiei sau spre zonele agroturistice
    Datorită condiţiilor nesatisfăcătoare de adăpostire a animalelor producţiile sunt încă mici cu mult sub potenţialul genetic al animalelor
    Comunicaţiile la nivelul comunei sunt în faza incipientă şi nu asigură un grad corespunzător şi prompt de comunicare şi informare
    Populaţia activă pe vârstă:
    20-40 ani = 20%
    40-60 ani = 19%
    TOTAL          39% reprezintă un procent încă mic
    Nivelul de cultură şi civilizaţie este mai scăzut, masa de oameni poate fi influenţată foarte uşor
    Oportunităţi:
    Resurse naturale nevalorificate (fructe de pădure, ciuperci, plante medicinale, lemn, calcar, iarbă m.v. sau fân, etc.)
    Mare potenţial de valorificare a animalelor şi produselor animaliere
    Comuna Ponor poate asigura prin cumpărări piaţa de desfacere pentru: produse finite, cereale, materiale de construcţie, unelte şi scule agricole, etc.
    Temeri:
    Distanţa mare faţă de piaţa de desfacere şi infrastructură necorespunzătoare (drum judeţean categoria V)
    Procesul inflaţionist dă nesiguranţă şi instabilitate
    Concurenţă mare din partea altor localităţi cu condiţii naturale şi socio-economice superioare

    Proiecte de investiții

    Modernizare drumuri comunale și vicinale
    PNRR- Eficienţă energetică la clădiri
    PNRR-Înfiinţarea foselor septice pentru colectarea apelor uzate în mediul rural
    Alimentare cu apă potabilă 
    Execuţie panouri fotovoltaice 
    Staţie de încărcare electrică

     

    Afaceri Locale