La Summitul Primăriilor 2024, panelul „Digitalizare în administrația publică” a fost în centrul dezbaterilor și s-a bucurat de aprecierea celor peste 150 participanți, inclusiv primari, experți și profesioniști din mediul de business. 

Panelul a fost moderat de Dr. Ec. Ioana PETCU, Cercetător ştiinţific gr. III, ICI Bucureşti și i-a avut ca invitați pe Dr. Ing. Adrian Victor VEVERA, Director General Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare în Informatică - ICI București, Gheorghe DAMIAN, Primarul Comunei Ciugud, județul Alba și Ionuț Vîrlan, Expert E-guvernare, Autoritatea pentru Digitalizarea României.

 

 

Ideile principale discutate în panel:

 

Provocările digitalizării în administrația publică

Participanții au identificat provocările cu care se confruntă primăriile, cum ar fi lipsa bazelor de date, imposibilitatea interoperabilității datelor, lipsa cloudului guvernamental, lipsa unui cadru legislativ care să reglementeze și să valideze softurile existente pe piață. De asemenea, resursele financiare și resursele umane sunt limitări frecvente.

 

Importanța securității cibernetice

În cadrul discuției, Dr. Ing. Adrian Victor VEVERA a subliniat ideea că securitatea cibernetică este esențială și trebuie luată în serios de autoritățile locale, având în vedere că acestea colectează și gestionează date personale și confidențiale. Dr. Ing. Adrian Victor VEVERA a explicat cum poate ICI Bucureşti să ajute primăriile în transformarea digitală și în securizarea datelelor, inclusiv în formarea profesională a funcționarilor publici, prin parteneriarul cu INA. 

 

Ciugud - model de succes pentru digitalizare. Primăria smart fără hârtie și fără casierie 

Primarul Gheorghe Damian a împărtășit experiența Comunei Ciugud în transformarea digitală și drumul parcurs în 24 de ani, de la primul calculator, la digitalizarea completă a fluxurilor din primărie: „Din pandemie, toate documentele produse în primăria Ciugud - exceptând datele de stare civilă, certificatele de urbanism și autorizațiile de construcție - sunt produse în format digital. Toți colegii mei au de mult timp semnături digitale, toți consilierii locali au semnături digitale, în așa fel încât să producem în format digital toate documentele. Știți că noi am fost promotorii conceptului de «sat inteligent», am fost promotorii conceptului de «primărie fără hârtie», am construit «prima școală inteligentă din mediul rural» care a devenit neîncăpătoare și acum, prin PNRR, construim una mai mare și suntem susținătorii scoaterii cash-ului pe de piață, așadar, în urmă cu doi ani, am demolat la propriu casieria pentru că cetățenii din Ciugud au patru instrumente de plată inteligente.”

 

Fondurile europene pentru digitalizare

Panelul a evidențiat importanța fondurilor disponibile prin PNRR și alte programe europene pentru a susține transformarea digitală a administrațiilor locale. Autoritățile locale sunt încurajate să acceseze aceste fonduri pentru a-și moderniza infrastructura și procesele.

 

Rolul cloudului guvernamental și al interoperabilității datelor

Ionuț Vîrlan, Expert E-guvernare la Autoritatea pentru Digitalizarea României a subliniat faptul că în acest moment Cloud-ul guvernamental este proiect de țară, care va permite administrațiilor locale să se conecteze la o rețea digitală națională, facilitând interconectarea bazelor de date și eficientizarea serviciilor publice. Aceasta este o inițiativă strategică pentru simplificarea și optimizarea interacțiunii dintre cetățeni și autorități.