
În urmă cu câțiva ani, să vorbești despre mindset antreprenorial în mediul rural din România era mai degrabă un paradox. Astăzi, există proiectul Antreprenorești – Adoptă un Sat care s-a născut cu ajutorul oamenilor care au văzut oportunități acolo unde toată lumea vedea doar obstacole: în mediul rural. Antreprenorești – Adoptă un Sat este un proiect inițiat în cadrul RBL - Romanian Business Leaders care, alături de RePatriot, încearcă să găsească instrumente pentru a stimula antreprenoriatul în mediul rural. Cum se derulează acest proces și cum pot beneficia primăriile de expertiza livrată în cadrul proiectului, ne explică Hildegard Brandl, coordonator al proiectului Antreprenorești – Adoptă un Sat.
Interviu cu Hildegard Brandl, antreprenor, arhitect cu experiență internațională, Membru Fondator RePatriot și Lider al proiectului Antreprenorești – Adoptă un Sat
Povestiți-ne puțin despre background-ul dumneavoastră profesional si despre întoarcerea în România, după 25 ani de rezidență în Germania și în alte țări din lume.
Sunt arhitect și antreprenor. M-am născut în România, dar am plecat în Germania la vârsta de 5 ani, împreună cu familia. În Germania am stat peste 20 de ani, am studiat arhitectura și am profesat ca arhitect. Apoi am plecat într-o perioadă sabatică în Insula Bonaire din Caraibe, și pot să spun că aceasta a fost o experiență extraordinară pentru mine. Din Bonaire am pornit într-un voiaj care m-a dus în Venezuela pentru 5 ani, iar aici mi-am deschis biroul meu de arhiectură, împreună cu 2 asociați. Deși aici experiența a fost foarte bună punct de vedere personal și profesional, am realizat că regimul Chavez și guvernul socialist vor falimenta Venezuela, lucru care s-a și întâmplat. Având în minte experiența părinților mei care au fugit din România din cauza comunismului, am decis să părăsesc Venezuela în 2009 și m-am întors acasă, în Europa. Decizia de a veni în România am luat-o rapid și mi-am urmat instinctul. Am primit inițial un proiect în Sibiu, apoi am venit în București, un oraș pe care îl iubesc.
Cum funcționează programul Antreprenorești – Adoptă un Sat și cum pot beneficia comunitățile locale de expertiza acestui program?
Proiectul Antreprenorești – Adoptă un Sat poate să funcționeze pentru orice sat, comună sau regiune, dacă există inițiativă și dacă există un ambasador. Acest ambasador cu rol cheie în proiect poate fi orice persoană, însă este preferabil să fie antreprenor, datorită mindset-ului pe care îl are dacă face antreprenoriat. Important este ca această persoană să trăiască în localitatea respectivă (acesta este cazul ideal) sau să aibă o conexiune puternică cu acea localitate. Așadar, după ce s-a identificat zona și regiunea cu potențial pentru dezvoltare și s-au adunat echipele compuse din primar, antreprenori, fermieri, reprezentanți ai comunității locale, noi le trimitem materiale despre proiect, astfel încât să poată înțelege mai bine ce se poate face pentru comunitatea lor, cum se pot realiza obiectivele și ce întrebări trebuie să-și pună pentru a defini o strategie de dezvoltare fezabilă. Acesta este etapa în care facem transfer de know how specific. După aceea, avem nevoie din partea acestui grup de lucru nou format de analize, de radiografii complete ale localității și zonei, care să includă informații demografice, specific regional și turistic, potențial de investiții pentru antreprenori, etc. Practic, așteptăm să definească cine sunt ei în acel moment. Apoi, împreună cu echipele noastre, urmează să definim cine vor să devină. Proiectul funcționează cu grupuri de lucru care se întâlnesc periodic și definesc identitatea locală. Iar noi îi ajutăm cu definirea strategiei. Noi funcționăm ca un integrator și facilităm demersurile pe care comunitățile trebuie să le întreprindă pentru a se dezvolta, conform unei mentalități antreprenoriale. Mai departe, facilităm legătura cu profesioniști care îi pot ajuta în construirea unui brand local, sau să adere la organizații de interes pentru dezvoltarea comunității, etc. Noi oferim acces la bune practici, iar multe dintre aceste resurse sunt gratuite. De exemplu, pe plaforma Romanian Business Leaders,
www.rbls.ro oferim acces acestor grupuri de lucru la resurse gratuite (modele de proiecte, know-how). Urmează apoi zona de finanțare, unde ajutăm cu expertiză. În prezent vrem să ajutăm și să facilităm accesul la informație și suntem în pregătirea unui Ghid Antreprenorești Adoptă un Sat, astfel încât să facem cumva o ,,foaie de parcurs” pentru primăriile în căutarea unei identități. Vrem să fie un ghid aplicabil, scurt și concis.
Cum pot autorităților locale să vină în întâmpinarea antreprenorilor pentru a stimula și încuraja dezvoltarea mediului rural?
Un prim pas extrem de important care ajută dezvoltarea comunităților este înființarea OMD-urilor - Organizaţiile de Management al Destinaţiilor, adică grupuri de lucru din care să facă parte toți antreprenorii, primarii, fermierii, dar și potențialii antreprenori. Așadar, o comună sau mai multe comune dintr-o regiune înființează împreună un OMD. Acesta este modelul german – acolo există OMD-uri la nivel de sat, comune, orașe, regiuni și aceste organizații se ocupă de dezvoltarea continuă a localităților. Alianța pentru Turism face în prezent demersuri pentru a optimiza legislația pe OMD-uri. Ea există, dar nu este aplicabilă. În urma ei nu s-a constituit niciun singur OMD.
Care credeți că este cel mai de succes model dezvoltat și implementat prin programul Antreprenorești – Adoptă un Sat?
Am implementat multe proiecte de succes, în localități precum Scorțeni (Prahova), Corbi (Argeș), Vultureni (Cluj), Bobâlna (Cluj). Un exemplu pe care l-aș menționa este Valea Lotrului, unde primarii din regiune au avut delegație în regiunea turistică Montafon în Austria, pentru a vedea cum funcționează un OMD de succes.
Care este mesajul dumneavoastră pentru primarii care vor să dezvolte comunitățile rurale din care fac parte? Pe lângă ,,Zilele Diasporei”, cum pot susține primăriile proiectul Antreprenorești – Adoptă un Sat?
,,Zilele Diasporei” este un proiect Repatriot. Am început cu Zilele Diasporei acum aprox. 5 ani, pentru 3 orașe și acum am ajuns la aproximativ 60 de primării care organizează acest tip de eveniment. Noi am facilitat discuțiile dintre autoritățile locale și diaspora și am consiliat primarii cu privire la acțiunile pe care le pot întreprinde pentru diaspora, încurajând și diaspora să se reconecteze la localitățile natale. În prezent, Zilele Diasporei reprezintă un eveniment pe care primăriile îl gestionează în mod natural. De asemenea, am încurajat înființarea unui mic departament în cadrul primăriei cu funcționari activi, dedicați nevoilor diasporei.
Mesajul meu pentru primari este următorul: Chemați-vă la masă fii și fiicele satului sau fii și fiicele orașului. Chemați-vă antreprenorii, fermierii, oamenii care sunt conectați la sat sau care poate nu mai sunt conectați la sat. Analizați cine este diaspora și invitați-i să facă parte din comunitate. De exemplu, pentru Zilele Diasporei am implementat o idee extraordinară care a funcționat foarte bine și care poate fi replicată oricând: primarii le-au transmis o scrisoare persoanelor care au plecat din localitate, prin care le cereau părerea despre locul lor natal și îi invitau la Zilele Diasporei. Acesta este primul pas pe care primarii îl pot face: să adune la masa discuțiilor toate forțele comunității, inclusiv diaspora din afara țării, dar să nu uite că diaspora înseamnă și cetățeni care locuiesc în alte localități, nu doar în afara țării. Așadar, dragul meu primar, uită-te unde sunt oamenii legați de localitate, pentru că nu există o legătura mai puternică decât legătura cu locul în care te-ai născut. Dupa aceea, impreună cu ei, analizați cine sunteți ca și comunitate și cine vreți să deveniți. Iar această analiză trebuie să facă parte dintr-un proces continuu, de-a lungul vieții unei comunități. Încurajez comunitățile să apeleze la expertiza proiectului Antreprenorești, astfel încât să nu mai trebuiască să inventeze roata mereu, să facă totul de la 0. Și aceasta este o recomandare foarte importantă: bunele practici nu trebuie alterate. Așadar, cel mai bine preluăm modele de bune practici care au funcționat în alte comunități ad litteram și le implementăm, astfel încât ulterior să putem analiza rezultatele și eventual să calibrăm.
Pentru detalii despre proiectul Antreprenorești: +40 727 661 713 | antreprenoresti@repatriot.ro | www.antreprenoresti.ro
Pentru detalii despre proiectul RePatriot: +40 21 794 14 98 | office@repatriot.ro | www.repatriot.ro
Materialul a fost publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția Specială, Noiembrie 2021, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici: https://bit.ly/3qLeiZh
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici: https://bit.ly/3HvsStT