
În calitate de partener media, Ghidul Primăriilor vă invită la ediția a doua a evenimentului Destinații Vizionare. Un eveniment unic în România, de neratat pentru primari, președinți de Consilii Județene, specialiști în comunicare din primării, reprezentanți OMD-uri locale, manageri de destinație.
Destinații Vizionare, conferința de management și marketing de destinație, a reunit la prima ediție peste 150 de specialiști și lideri de comunități din întreaga țară. Organizat pe 8-9 decembrie 2022, la Brașov de
Institutul pentru Orașe Vizionare (IOV) și
Destinația Anului, evenimentul a avut ca scop creșterea competențelor de management și promovare de destinație în special în domeniul public și punerea bazelor unei comunităti de experți, practicieni și lideri care să construiască și să administreze branduri de destinații puternice.
Cei peste 30 de vorbitori din țară și din străinătate au susținut atât sesiuni tehnice - masterclass de marketing de destinație aplicat, creare de conținut digital relevant pentru destinație, prezentarea unor instrumente de măsurare a progresului orașelor, cât și paneluri cu focus pe Organizațiile de Management de Destinație (OMD), structuri actualmente în proces de constituire în mai multe zone din România.
Invitatul special al conferinței a fost Robert Govers, Președintele International Place Branding Association și autor al cunoscutei cărți ”Imaginative communities: admired cities, regions, countries”, care a vorbit despre importanța dezvoltării întregului eco-sistem al unei destinații și nu numai pe crearea unei campanii de logo și slogan de promovare. O doză în plus de inspirație a venit din partea lui Charlie Ottley, cunoscutul jurnalist britanic, prezent pe scenă cu noua sa campanie de promovare a României pe postul de televiziune BBC.
,,Avem mare nevoie să creștem o comunitate de specialiști și lideri care să construiască branduri solide pentru localitățile din România și cred că la această primă ediție a Destinații Vizionare, prin exemple de succes, inspirație și know-how concret, am reușit să dăm startul acestei comunități”, a declarat Felix Tătaru, Președinte Institutul pentru Orașe Vizionare.
,,Turismul românesc reprezintă sub 4% din PIB și are un potențial mare de creștere, ceea ce ar trebui să aducă mai multă prosperitate în special în comunitățile-destinație - nu doar jucătorilor din industria de turism, ci și unor industrii conexe. Se vorbește foarte puțin despre faptul că turismul contribuie în mod esențial la reputația unei zone, dincolo de aspectul turistic. Felul în care un vizitator se simte, în care interacționează cu locuitorii, calitatea serviciilor și a infrastructurii, compun la final atractivitatea unui loc nu doar ca destinație turistică, dar și ca destinație de investiții, de locuit sau de studii, sau ca exportator de produse, de servicii și de cultură. Destinațiile vizionare sunt cele care au înțeles acest lucru și care implementează strategii prin care turismul este integrat într-un tot unitar de “place branding”, prin care se dezvoltă branduri puternice și sustenabile ale locului, pentru toate publicurile importante pentru localitate”, a spus Mihai Bârsan, Marketing Advisor și dezvoltator al competiției Destinația Anului, co-organizator al conferinței.
Vă prezentăm mai jos câteva dintre concluziile conferinței:
1. Focus pe analiza și măsurarea datelor: orașele și destinațiile au nevoie de date
Pentru a crește competitivitatea și pentru o dezvoltare sustenabilă, destinațiile din România au nevoie de acces constant la date. În acest context, Institutul pentru Orașe Vizionare a anunțat în cadrul conferinței, Indexul Orașelor Vizionare, un instrument de măsurare constantă a progresului orașelor, structurat pe trei parametri: performanță, atractivitate și capacitate vizionară. Primele rezultate ale acestui Index, legate de dimensiunea de performanță a orașelor, vor fi publicate în prima parte a anului 2023; Indexul de atractivitate, în toamna anului 2023, iar Indexul de Capacitate Vizionară, o premieră în lume, va fi lansat în 2024, în urma unor consultări cu cercetători din zona de sociologie, urbanism, împreună cu care se va defini această capacitate vizionară.
2. Colaborarea autorităților publice locale cu actorii privați este obligatorie pentru constituirea și funcționarea unei organizații de management de destinație de succes
Nevoia de parteneriat solid și bazat pe încredere între actorii care constituie o destinație: administrații publice, companii private și societatea civilă a fost laitmotivul discuțiilor din conferință. De asemenea, a fost subliniată nevoia de colaborare și între asociațiile și organizațiile de management și promovare a destinațiilor de la nivel național, pentru a fi competitive pe plan internațional.
3. Destinația nu este numai pentru turiști, ea se construiește în primul rând de la locuitori
Majoritatea vorbitorilor au subliniat că o destinație turistică se construiește pornind de la locuitorii care trebuie să o reprezinte, să ofere servicii și să o promoveze. Un brand puternic de destinație se creează consultând și implicând în primul rând comunitatea locală. Managementul destinației înseamnă astfel nu numai creșterea numărului de turiști, ci mai ales dezvoltarea sustenabilă a turismului.
4. Destinațiile puternice au branduri puternice: logo-ul nu face orașul. Locul face logo-ul faimos
Invitatul special al conferinței, Robert Govers, Președintele International Place Branding Association, a vorbit despre brandingul de destinație, care, în opinia sa, trebuie să ia în calcul comunitatea locală ca un întreg, trebuie să exprime identitatea comună și misiunea acestei comunități, să se facă prin implicarea locuitorilor, dar cu leadership din partea autorităților.
Robert Govers a enumerate cinci principii de bază ale place branding-ului:
1. Fiecare loc este un brand.
2. E nevoie de strategie pe termen lung, nu schimbată o dată la câțiva ani.
3. Place Branding-ul este un proces colaborativ între sectorul public, sectorul privat și societate civilă.
4. E nevoie în primul rând de o poziționare foarte clară pentru locul respectiv.
5. Comunicarea se face prin acțiuni, mai degrabă decât prin publicitate.
6. Turismul este doar un canal de comunicare, dar nu singurul.
Prima ediție a conferinței Destinații Vizionare a fost organizată de Institutul pentru Orașe Vizionare și Destinația Anului, în parteneriat cu Primăria Municipiului Brașov, Ministerul Antreprenoriatului și al Turismului și al Alianței pentru Turism România și cu sprijinul sponsorilor Nhood România, Salesianer, Ținutul Momârlanilor și SmartCity Brașov.
Pentru înscrieri la evenimentul Destinații Vizionare 2023 urmăriți www.destinatiivizionare.ro
Interviul a fost publicat în Revista Ghidul Primăriilor, Ediția Specială, Aprilie 2023, prima și singura revistă din România în format print și online destinată exclusiv autorităților locale.
Pentru a vizualiza online revista, click aici:
https://bit.ly/3A80mfq
Pentru a comanda gratuit revista în format print, click aici:
https://bit.ly/3ArVIdQ